خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا :

زمین در تهران برای مسکن اجتماعی نداریم / طرح مسکنی دولت در بافت فرسوده اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۱۳۱

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تهران اراضی برای اجرای مسکن اجتماعی نداریم، گفت: سیاست ما این است که مسکن اجتماعی را که هنوز در حد پیشنهاد ا ست در بافت فرسوده به اجرا برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری امروز درباره میزان املاک و دارایی‌های دولت گفت: سامانه جامعی را برای بررسی میزان املاک و دارایی‌های دولت طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تمام املاک و زمین‌های کشور متعلق به دولت در محدوده و حریم شهرها در این سامانه آمده است.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه ابتدای سال َآینده سامانه املاک و دارایی‌های دولت را به بهره‌برداری می‌رسانیم، ادامه داد: این اطلاعات در اختیار سایر دستگاه‌ها و نهادها هم گذاشته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سه سال اخیر حدود 550 هزار سند تک برگی برای اراضی ملی درخواست کرده‌ایم ، گفت: تاکنون 120 هزار سند تک برگی صادر شده است.

عظیمیان با اشاره به اقدامات این معاونت از وزارت و شهرسازی در حوزه مسکن مهر گفت: یک میلیون و 211 هزار واحد مسکن مهر عقد قرارداد شده که پیشرفت فیزیکی آنها بیشس از 90 درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون بیش از 900 هزار واحد مسکونی را به بهره‌برداری رسانده‌ایم و بیش از 45 هزار واحد هم آماده بهره‌برداری است.

عظیمیان با بیان اینکه در برخی از مناطق مانند کهنوج حتی یک تقاضا برای واحدهای مسکن مهر وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشورمان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساخت و تکمیل پروژه‌های مسکنی برای اقشار کم‌درآمد و دارای دو معلول در اولویت است، گفت: طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار وام مسکن مهر در پردیس از 30 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که با این افزایش تسهیلات مشکل تامین منابع 80 هزار واحد مسکن مهر برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در بخش خودمالکی مسکن مهر هیچ مشکلی نداریم، گفت: بخشی از مشکلات ما به تعاونی‌ها برمی‌گردد که دعاوی مطرح شده در این قسمت منجر به تاخیر در تحویل پروژه‌ها شده است.

عظیمیان ادامه داد: در پروژه‌های مسکن مهر برای ساخت مساجد، مدارس و کلانتری‌ها زمین رایگان در اختیار نهادهای مرتبط می‌گذاریم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت برای تامین 700 میلیارد تومانی جهت تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر گفت: از این مبلغ 400 میلیارد تومان سهم سازمان ملی زمین و مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل قیمت زمین طبق قانون بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: در حال حاضر متغیرهای متعددی در نرخ گذاری قیمت زمین موثر هستند که بخشی از آنها در حال حاضر در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن نیست.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل کنترل قیمت زمین که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است، بحث عرضه اراضی است، گفت: با توجه به رکود بخش مسکن با قیمت‌های هیجانی زمین مواجه نخواهیم بود.

دولت در مسکن دخالت نمی‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه ناموفق مسکن مهر که از سوی دولت به اجرا رسید، اظهار داشت: مسکن مهر یک فعالیت بسیار عریض و طویل دولت در بخش مسکن بود که بسیاری از منابع گرفتار این پروژه شده‌اند اما در دولت یازدهم سیاست در بخش مسکن دخالت دولت در ساخت و ساز نیست.

وی تاکید کرد: به طور قطع به متقاضیان و مخاطبان هدف اراضی واگذار می‌کنیم اما دولت مخالف ورود بخش‌های دولتی به ساخت و ساز مسکن است.

عظیمیان گفت: به صورت عقلانی و علمی هم دولت حق ورود به بازار مسکن و ساخت و ساز را ندارد و باید نقش کنترلی و ناظر را داشته باشد.

مسکن اجتماعی در بافت فرسوده اجرا می‌شود

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن درباره پروژه مسکن اجتماعی گفت: اجرای مسکن اجتماعی بر عهده بخش غیردولتی است برای اجرای این پروژه زمین در اختیار بنیاد مسکن ، انجمن خیرین مسکن‌ساز و هر نهاد متقاضی دیگر قرار می‌دهیم.

وی افزود: طبق قانون سازمان ملی زمین و مسکن می‌تواند برای اجرای پروژه‌های مسکنی زمین خریداری کند و در اختیار متقاضیان بگذارد.

عظیمیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در کدام منطقه تهران زمین برای اجرای مسکن اجتماعی در اختیار دارید؟ گفت: مسکن اجتماعی فعلا در حد پیشنهاد است و مراحل قانونی خود را می‌گذراند و اما در حال حاضر قانونی مبنی بر اجرای مسکن ا جتماعی نداریم.

وی افزود: اگر مسکن اجتماعی به تصویب برسد به طور قطع در تهران این پروژه در بافت فرسوده باید به اجرا برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان ملی زمین و مسکن در تهران سرمایه اراضی برای اجرای پروژه مسکن اجتماعی ندارد و اساسا معتقد هستیم که نباید بارگذاری جدیدی در کلان شهرها به ویژه تهران ایجاد کنیم.

عظیمیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر جمعیت تهران بیش از ظرفیت آن است، گفت: برای اجرای مسکن اجتماعی از بافت فرسوده استفاده خواهیم کرد و با تملک بافت فرسوده و بهسازی و نوسازی آن مسکن اجتماعی را به اجرا می‌رسانیم.

وی ادامه داد: به طور قطع بافت فرسوده هزینه‌های کمتری از لحاظ تامین خدمات روبنایی، زیربنایی و حمل و نقل را دارد.

رفع تصرف دو هزار هکتار زمین کشور

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه نمی‌توان آماری از میزان اراضی تصرف شده اعلام کرد، گفت: در حال حاضر 2 هزار هکتار زمین در سراسر کشور رفع تصرف شده است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی زمین و مسکن با ایجاد یگان حفاظت در صدد نگهداری از اراضی ملی است، گفت: با هماهنگی وزارت دفاع به زودی برای حفاظت اراضی ملی از پهپاد استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز