خبرگزاری کار ایران

جامساز در گفتگو با ایلنا:

درآمدهای مالیاتی بودجه امکان تحقق ندارد/ فشار مالیاتی به بنگاه‌ها در شرایط رکود نادرست است

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۴۳۸

جامساز گفت: در کشورهای توسعه یافته منابع مالیاتی یکی‌از مهم‌ترین منابع توسعه اقتصادی آن کشورها است و با مالیات گریزی نمی‌توان در مسیر توسعه پایدار قرار گرفت .

محمود جامساز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 95 اظهار داشت: طی دهه‌های اخیر همواره نظام بودجه نویسی‌کشور با دیدی بسیار خوشبینانه نسبت به منابع تنظیم شده و علی‌الاصول متکی به دو منبع اصلی درآمدی یعنی مالیات‌ها و وجوه حاصل از فروش نفت بوده است.

 وی افزود: یکی از مبانی‌تعیین و یا پیش‌بینی درآمدهای بودجه میزان هزینه‌ها و مصارفی است که واحدهای تابعه دولت جمع آوری کرده و خواستار تامین آن از طریق اختصاص ردیف های مصرفی در بودجه هستند. به همین سبب تلاش می‌شود تا بودجه‌ای متوازن تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، یعنی منابع در حدی پیش‌بینی شود که کفایت هزینه‌های مندرج در بودجه را بدهد.

جامساز تصریح کرد: از آن جایی که هیچ گاه نظام مالی در بودجه رعایت نمی‌شود معمولا در مقوله مصارف دولت، کمبودهای ناشی از اسراف، از طریق جا‌به جایی ردیف های بودجه و یا تقدیم لایحه متمم بودجه به مجلس اجازه تامین کسری بودجه اخذ می‌شود.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: اما در طرف منابع نیز به ویژه در تامین منابع مالیاتی، همواره با کسری دریافتی رو به رو بوده‌ایم که ریشه آن در ناکارآمدی نظام مالیاتی در اخذ مالیات از طیف مؤدیانی است که با وجود برخورداری از هزاران میلیارد تومان گردش مالی از پرداخت مالیات گریزان‌اند.

 فرار مالیاتی 25 هزار میلیارد تومانی کف فرار مالیاتی است

وی ادامه داد: یکی از مسئولین فرار مالیاتی را بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این ارقام به اعتقاد بنده کف فرار مالیاتی است. قرار بود که بنگاه‌ها و نهادها و بنیادهایی که فرار مالیاتی داشتند مالیات حقه دولت را پرداخت کنند.

  وی افزود: شاید اگر اخذ مالیات به شیوه کنونی از مؤسسات کوچک و متوسط تعدیل شود، مشوق‌های مالیاتی خود عاملی برای کاهش قیمت تمام شده واحد تولیدی و رقابت پذیری کالاهای ایرانی می‌شد. اما متاسفانه همواره اقشار ضعیف مانند قاطبه حقوق و دستمزد بگیران قبل از دریافت دستمزد، مالیات مصوب را از طریق کسر از حقوق خود متوسط سازمان متبوع پرداخت می‌کنند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: مؤسسات کوچک و متوسط مولد بخش خصوصی هم  دارای سیستم و نظام حسابداری صنعتی و قیمت تمام شده هستند و با توجه به این که سازمان‌های حسابرسی رسمی،  صورت‌های مالی را مورد تایید قرار می‌دهند راهی جز پرداخت مالیات ندارند وگرنه با جریمه‌های غیرقابل بخشش روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: در سال 95 میزان منابع مالیاتی در بودجه حدود 103 هزار میلیارد تومان مصوب شد که باید تا پایان آبان ماه امسال دو سوم آن یعنی حدود 67 هزار و 300 میلیارد تومان آن وصول می‌شد اما تنها 58 هزار میلیارد تومان جمع آوری شده است.

 طرح های عمرانی همیشه مورد بی مهری قرار می‌گیرند

وی گفت: نتیجه عدم تحقق درآمدهای دولت، آنچه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد طرح های عمرانی است که قرار بود 57 هزار میلیارد تومان به آن اختصاص یابد که البته طبق روال همه ساله بخش اعظم آن تحقق پیدا نکرد.

جامساز ادامه داد:  البته بودجه‌های عمرانی همواره سوپاپ اطمینانی برای تامین هزینه‌های جاری دولت‌ها بوده است با توجه به عدم تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 94 بر چه مبنا و استدلالی  پیش بینی کرده‌اند که در سال 95 رشد 15 درصدی داشته باشد؟ آیا قرار بود که بر تعداد پرداخت کنندگان مالیاتی افزوده شود یا نظام مالیاتی دچار  تغییر بنیادی در وصول مالیات شود؟

بنگاه‌های کوچک و متوسط ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند

وی افزود: امسال بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند در صورت عدم توانایی مؤدی در پرداخت مالیات ناچار به پرداخت جرائم دیرکرد خواهند شد.

 وی گفت: با این وجود سهم مالیات در جی‌دی پی‌(GDP) تنها 7 درصد است که بر اساس برنامه ششم باید به 10 درصد ارتقاء یابد، این در حالی است که این نسبت با کشورهای توسعه یافته بسیار بیشتر است.

وی افزود: علت این امر را باید در عدم توانایی دولت در وصول مالیات  از بنگاه‌ها و حوزه‌های فرادولتی جستجو کرد که با نپرداختن مالیات، فشار سنگینی را بر دوش طبقات آسیب پذیر و حقوق بگیر مؤسسات مولد کوچک و متوسط تحمیل کرده‌اند.

از 78 میلیون نفر تنها 5 میلیون نفر مالیات می پردازند

جامساز گفت: به گفته رییس سازمان امور مالیاتی از 78 میلیون نفر تنها 5 میلیون نفر مالیات می‌پردازند و از این تعداد نیز تعداد اندکی مالیات‌های بیش از 50 میلیون تومان می‌دهند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته منابع مالیاتی یکی‌از مهم‌ترین منابع توسعه اقتصادی آن کشورها است و با مالیات گریزی نمی‌توان در مسیر توسعه پایدار قرار گرفت .

وی خاطر نشان کرد: لازم است تمام قوا در اصلاح این امر خطیر مشارکت کرده و به شدت فرار مالیاتی را پیگیری کنند زیرا دولت فاقد توان لازم برای اجرای این مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز