خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

آنچه نفتی ها را وادار به توافق کرد / نفت وارد کانال 70 دلار می شود

بهروزی فر گفت: تجربه ثابت کرده حتی با نفت 30 و 40 دلار هم تولید و توسعه شیل ها ادامه پیدا کرد بنابراین این تصور که با کاهش قیمت نفت شیل از مدار خارج می شود واهی است.

مرتضی بهروزی فر کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در ارزیابی توافق اوپک با غیر اوپکی ها برای کاهش تولید نفت گفت: در سه سال گذشته قیمت نفت پایین آمده و حتی به حد 40 دلار رسید، همه اتفاق نظر دارند که این قیمت ها پایین است زیرا تولید کنندگان عمده نفت بخصوص عربستان و روسیه نیز دچار مشکلات عدیده مالی  شدند ، عربستان دچار کسری بودجه شد و روسیه با فشار مالی شدیدی مواجه شد، همچنین دیگر کشورها هر یک به نوعی با مشلاتی مواجه شدند لذا این انتظار وجود داشت که باید اتفاقی بیفتد که قیمت ها بالا برود.

وی افزود: یکی از سیاست هایی که دنبال می شد اینکه قیمت ها را پایین بیاورند تا  نفت غیر متعارف از بازار خارج شود اما این اتفاق نیفتاد یعنی با اینکه قیمت نفت از 100 دلار در مقاطعی به زیر 40 بالاتر هم رسید ما کاهش چندانی در تولید غیر متعارف نداشتیم به هیمن خاطر انتظار وجود داشت که توافقی حاصل شده و اتفاق نظری بوجود آید که سطح قیمت ها بالا برود. 

بهروزی فر تصریح کرد: فشار اقتصادی روی کشورهای تولیدکننده و بخصوص عربستان و روسیه باعث شد که اتفاق نظر بوجود آید که یک میلیون 200 هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه هم غیر اوپک از ابتدای سال آینده میلادی کاهش عرضه داشته باشند و می بینیم که که نصف کاهش عرضه اوپکی ها از جانب عربستان و نصف کاهش عرضه غیراوپکی ها هم از سوی روسیه بوده است. 

وی اظهار داشت: اگر کشورها به این توافق پایبند باشند قیمت نفت در سال آینده میلادی به کانال 60 تا 70 دلاری وارد می شود.

این کارشناس ارشد نفت خاطرنشان کرد: در اوپک و غیر اوپک ضمانت اجرایی برای پایبندی اعضا به توافق حاصل شده وجود ندارد و هیچ کشوری هم بابت عدول از این توافق جریمه نمی شود اما اعضا می دانند  اگر تخطی کنند سطح قیمت ها به آنچه که باید نمی رسد، بنابراین منافع شخصی تولیدکنندگان اقتضا می کند که به این توافق پایبند باشند.

وی در ادامه گفت: همچنین اثبات شد که سیاستی که عربستان و دیگر کشورها دنبال می کردند تا با افزایش تولید جلوی شیل را می گیریم عملا درست نبود و این استراتژی ایالات متحده چه جمهوری خواه و چه دموکرات است که وابستگی خود را به انرژی در خارج از مرزهای جغرافیایی بخصوص خاورمیانه محدود کند. 

 بهروزی فر افزود: سیاست توسعه ذخایر از نفت غیر متعارف در امریکا سابقه 40 ساله دارد ضمن اینکه توسعه تکنولوژی و انباشت تجارب باعث می شود که هزینه تولید از غیرمتعارف ها افزایش یاید یعنی چه قیمت نفت بالا برود و چه پایین بیاید روند توسعه غیر متعارف ها ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده  که وقتی قیمت نفت پایین آمد حجم کمی از تولید نفت از غیر متعارف ها از مدار خارج شده و حتی با نفت 30 و 40 دلار هم تولید و توسعه شیل ها ادامه پیدا کرد بنابراین این تصور که با کاهش قیمت نفت شیل از مدار خارج می شود واهی است لذا ما باید خودمان را با این شرایط تطبیق دهند. 

 

 

کد خبر : ۴۳۶۷۹۱