خبرگزاری کار ایران

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایلنا:

تورم علیرغم رشد نقدینگی افزایش نداشت/کمبودتقاضا باعث تعمیق رکود شده است

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کمبودتقاضا در جامعه باعث تعمیق رکود در جامعه شده است، خاطرنشان کرد: هدایت تولید و افزایش صادرات محرک رونق اقتصادی کشور هستند و می‌توانند باعث افزایش تولید و ارزآوری بیشتر و رونق اقتصادی شوند.

به گزارش ایلنا؛ برمبنای اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در مهر ماه به 7.9 درصد رسیده است که نشانگر کاهش 0.4 درصدی نسبت به سال قبل است و شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مهر ماه سال 1395،   عدد 232.9 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 6.6 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش یافته است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد کاهش نرخ تورم اظهار داشت:رکود در بازار باعث کاهش نرخ تورم تا 7.9 درصد شده است این در حالی است که عملا رکود و تورم هر دو با هم در تناقض هستند.

وی افزود: رشد نقدینگی کاهش‌تورم را به دنبال ندارد زیرا در این شرایط باید افزایش نرخ تورم را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: رکود در جامعه و پایین آمدن قدرت خرید مردم و کمبودتقاضا در جامعه باعث تعمیق رکود در جامعه شده است.

آرگون ادامه داد: کاهش نرخ تورم زمانی باعث خوشحالی است که رونق اقتصادی را پیش رو داشته باشیم زیرا تورم بدون رونق اقتصادی تحریک تقاضایی به همراه نداشته و پایدار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و ایجاد اشتغال  و رشد سرمایه گذاری‌ها باعث خروج از رکود خواهد شد گفت: ما هم اکنون شاهد افزایش روز به روز نقدینگی هستیم اما با وجود رکود موجود متاسفانه قدرت خرید مردم هر روز کمتر می شود.

آرگون با بیان اینکه کاهش تورم هر چند نیک است اما نگه‌داشتن آن مهمتر است، افزود: هدایت تولید و افزایش صادرات محرک رونق اقتصادی کشور هستند و می‌توانند باعث افزایش تولید و ارزآوری بیشتر و رونق اقتصادی شوند.

کد خبر : ۴۲۱۹۷۴