خبرگزاری کار ایران

قرارداد توسعه فاز 11 تا پایان امسال امضا می‌شود/ برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی امسال آغاز می‌شود

زنگنه از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی و همچنین آغاز برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اولویت اول صنعت نفت است اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون فازهای 12، 15 و 16 و بخشی از فازهای 17 و 18 به پایان رسیده و تا پایان امسال نیز بخش باقیمانده فازهای 17، 18 و 19 و 20 و 21 به بهره‌برداری می‌رسند و برداشت گاز ایران با قطر برابر می‌شود .

وی گفت: تا پایان سال جاری نیز قرارداد توسعه فاز 11 منعقد شده و تمامی کارهای صنعت نفت در بخش بالادست پارس جنوبی تا پایان سال 96 به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد: بخشی از کارهای باقیمانده پارس جنوبی مربوط به مشکلات سکوهای دریایی است و شرکت صدرا است که امیدواریم برطرف شود و کار بخش دریایی با سرعت انجام شود.

وی با بیان اینکه امسال نخستین برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی را خواهیم داشت ابراز امیدواری کرد که در قالب قراردادهای جدید نفتی بتوانیم توسعه فاز دوم و افزایش ضریب بازیافت از این میدان نفتی را داشته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه میادین غرب کارون اولویت دوم بخش بالادست نفت است، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه بیش از 200 هزار بشکه از این میادین برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاخیر در برداشت از میادین مشترک باعث افزایش برداشت طرف مقابل شده که در نهایت تاخیر در اجرای پروژه‌ها منجر به از دست رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود. ضمن اینکه اگر نتوانیم به موقع از میادین برداشت داشته باشیم بخشی از ذخایر میدان‌ها غیرقابل استفاده شده و استهسال آنها نیازمند هزینه‌های بالایی خواهد بود.

وزیر نفت با ابراز تاسف از اینکه در قبل و بعد از انقلاب به موضوع افزایش ضریب بازیافت توجه چندانی نشده گفت: قراردادهای جدید نفتی می‌تواند در راستای تحقق افزایش ضریب بازیافت عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری از مرز تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت عبور خواهیم کرد بیان داشت: در سال 99 میزان تولید ما به بیش از 4 میلیون و 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی همچنین گفت: میانگین تولید میعانات گازی نیز امسال به حدود 700 هزار بشکه می‌رسد و تا پایان سال 97 این میزان به رقم یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه ظرفیت تولید گاز غنی کشور را نیز 835 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: تا پایان سال جاری این میزان تولید به حدود 900 میلیون مترمکعب و تا سال 99 نیز به بیش از هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه صنعت نفت برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد اظهار داشت: بیش از 130 میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری نیاز به بخش بالادست و 50 میلیارد دلار نیز مربوط به صنعت پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نیز 15 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه سودرسانی به نیروگاه‌ها از اقدامات مهم وزارت نفت بوده خاطرنشان کرد:‌ سال 92 حدود 45 درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود که بالغ بر 2 میلیارد لیتر یعنی 18 میلیارد دلار سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل داده شد اما در حال حاضر سهم مصرف سوخت مایع به زیر 18 درصد رسیده و در سال جاری نیز به حدود 10 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه به برنامه وزارت نفت در راستای توسعه LNG اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه انتقال گاز و گسترش گازرسانی به کل جمعیت کشور تا یک و نیم سال آینده و همچنین صادرات گاز به همسایگان از دیگر اهداف ما است.

زنگنه در ادامه به دسترسی ایران به انواع خوراک مورد نیاز پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: در این زمینه ایران موقعیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند با قیمت‌های قابل رقابت انواع خوراک را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای زیادی برای محصولات پتروشیمی ایران وجود دارد به طوری که به ازای یک تن اتان بیش از سه تن تقاضا وجود دارد و سرمایه‌گذاران زیادی نیز متقاضی حضور در این صنعت را دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت خوراک مشخص شده و تخفیف‌هایی برای آن در نظر گرفته شده اظهار داشت: در کل 50 میلیارد دلار طرح در صنعت پتروشیمی تعریف شده است.

وی همچنین تصریح کرد: صنعت نفت به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نیاز دارد که به دنبال آن توسعه بخش‌های پایین‌دستی شامل پتروشیمی، پالایش و پخش و گازرسانی است تا زنجیره ارزش کامل شود.

زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پالایش نفت اظهار داشت: اکنون مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور کاهش یافته است. در حالی که طی سه سال گذشته ما واردکننده گازوئیل بودیم اما اکنون در حال تبدیل شدن به صادرکننده این فرآورده هستیم. به طوری که روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال جاری راه‌اندازی می‌شود اظهار داشت: به این ترتیب ایران نه تنها واردکننده بنزین نخواهد بود بلکه صادر نیز خواهد کرد.

زنگنه همچنین به طرح سیراپ اشاره و اظهار داشت: با تکمیل هشت پالایشگاه این طرح مجموع پالایش آنها به روزانه 400 هزار بشکه میعانات گازی خواهد رسید.

وزیر نفت به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره و اظهار داشت: این هدف نیز در قالب ماده 12 رفع موانع تولید پیگیری می‌شود و با پول حاصل از صرفه‌جویی مصرف سوخت منابع اجرای طرح‌های بهینه‌سازی تامین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی و بهره‌مندی از فناوری روز دنیا زنجیره بالادست و پایین دست نفت تکمیل می‌شود گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی برای تحقق اهداف یاد شده استفاده خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: با توجه به رقم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نمی‌توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد ضمن اینکه منابع این صندوق به تمامی بخش‌های اقتصاد کشور تعلق دارد.

وی افزود: در هر صورت در کنار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این صنعت حجم بزرگی از تقاضا برای صنایع و خدمات شرکت‌های داخلی و خارجی ایجاد می شود که منجر به اشتغالزایی و افزایش ثروت ملی می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین دست نفت کشور را وارد دوران تازه‌ای می‌کند تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی باید برای تحقق این اهداف همکاری داشته باشند.

کد خبر : ۴۱۹۹۹۱