خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو اعلام کرد؛

2 میلیارد یورو طرح آب و فاضلاب آماده واگذاری به بخش خصوصی

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله ما این است که بخش خصوصی حامل فناوری، مدیریت و سرمایه برای اجرایی شدن پروژه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در همایش بین‌المللی آب، گفت: یکی از رویکردهای وزارت نیرو مشارکت بخش خصوصی و دولتی است و در سال‌های اخیر این مسئله به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله ما این است که بخش خصوصی حامل فناوری، مدیریت و سرمایه برای اجرایی شدن پروژه‌ها باشد.

وزیر نیرو افزود: اکنون بیش از 2 میلیارد یورو پروژه جدید آماده شده که در قالب BOT، BOO و بیع متقابل آماده انعقاد قرارداد هستند.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: هیچ تفاوتی بین شرکت‌های خصوصی بخش داخلی و خارجی از نظر وزارت نیرو وجود ندارد.

وی تاکید کرد: استفاده از همکاری شرکت‌ها و بانک‌های خارجی یکی از اولویت‌های ماست و آمادگی داریم که قوانین و مقررات این امر تسهیل یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال تکنولوژی و توسعه بازارهای صادراتی جزو اولویت‌های ما برای جذب شرکت‌های خارجی است، یادآور شد: در حال حاضر ما به 40 کشور دنیا خدمات فنی و مهندسی صادر می‌کنیم.

چیت‌چیان همچنین اظهار داشت: ما بیش از دو میلیارد یورو پروژه در بخش آب و فاضلاب آماده واگذاری به بخش خصوصی داخلی و خارجی داریم و اکنون زمینه برای حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور فراهم شده است.

چیت‌چیان در ادامه گفت: استفاده از همکاری شرکت‌ها و بانک‌های خارجی یکی از اولویت‌های وزارت نیرو است.

وی افزود: لغو تحریم‌ها و همچنین فعالیت شرکت‌های داخلی و خارجی زمینه خوبی را برای صنعت آب و فاضلاب ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط جدید اقلیمی و مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور طی سه سال گذشته منجر به تغییر رویکرد در حوزه آب و فاضلاب کشور شده است اظهار داشت: در این راستا سازگاری با شرایط اقلیم جدید از جمله اولویت‌های وزارت نیرو است لذا مدیریت مصرف، کاهش مصرف آب، استفاده از تجهیزات کاهنده، کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی و منابع آب سطحی جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی گفت: اکنون شرایط ایجاب می‌کند که از تجهیزات اندازه‌گیری برای جلوگیری از برداشت‌ها استفاده کنیم. همچنین در نظر داریم که استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای کنترل برداشت‌ها را در برنامه خود قرار دهیم.

چیت‌چیان بر لزوم کاهش آب به حساب نیامده تاکید کرد و گفت: اجرایی کردن سیاست‌های مربوط به این امر مستلزم بازسازی شبکه‌های وسیع آب و فاضلاب است.

وزیر نیرو در ادامه هوشمندسازی شبکه‌های آبی را نیز از دیگر رویکرد وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: ایجاد کنترل هوشمند و اندازه‌گیری میزان مصرف آب از اولویت‌های ماست که برای این منظور نیازمند به کارگیری تجهیزات و فناوری هستیم.

وی افزود: ارتقای سیستم‌های تسویه آب و فاضلاب همزمان با رشد شهرنشینی و صنعت که منجر به آلودگی منابع آبی شده باید مورد توجه قرارگیرد زیرا در شرایط کنونی باید برای تامین آب شرب مردم و حذف نیترات و فلزات سنگین از آب تصمیمات اساسی بگیریم.

چیت‌چیان استفاده از منابع نامتعارف آب را از دیگر رویکردهای وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: استفاده از پساب حاصل از تسویه فاضلاب در مصارف صنعتی و کشاورزی می‌تواند به مدیریت مصرف آب کمک کند.

وی همچنین به اهمیت انتقال آب به کشور اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه 75 درصد کشورمان در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته لازم است که آب از مناطق پر آب به مناطق کم‌ آب منتقل شود که برای این امر نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی هستیم.

کد خبر : ۴۱۴۴۷۵