خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان خبر داد:

وجود 8400 حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان از وجود 8400 حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت 328 میلیون مترمکعب در این استان خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "اتابک جعفری" در هشتمین جلسه شورای آب استان سیستان و بلوچستان به ارائه گزارش از آخرین وضعیت منابع آبی استان پرداخت و اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان 43 محدوده مطالعاتی وجود دارد که از این تعداد 9 محدوده ممنوعه، 11 محدوده پیشنهاد ممنوعیت، 14 محدوده فاقد آب خوان و 9 محدوده آزاد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان 8400 حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت 328 میلیون مترمکعب وجود دارد و حدود 84 میلیون مترمکعب نیز توسط چاه‌های مجاز اضافه برداشت می‌شود، بنابراین در مجموع 600 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم.

جعفری در ادامه گفت: میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته منفی 20 و نسبت به بلند مدت منفی 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد و حجم ورودی آب به مخزن سدها نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش داشته که این وضعیت در سدهای خیر آباد و پیشین بدتر از بقیه سدهای استان است.

وی به دشت‌های پایلوت استان اشاره کرد و افزود: 55 دشت پایلوت در استان با تعداد 1858 حلقه چاه کشاورزی، 98 حلقه چاه شرب و بهداشت و 95 حلقه به‌منظور صنعت و خدمات وجود دارد که در مجموع 2051 حلقه چاه با حجم تخلیه 339 میلیون مترمکعب در دشت‌های پایلوت وجود دارد که تعداد 543 عدد کنتور هوشمند نیز در این دشت‌ها نصب شده است.

در ادامه استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه آب رکن توسعه است، گفت: باید بازنگری جدی در سهم صنعت شود و متقاضیان صنعتی نباید دغدغه آب داشته باشند، زیرا کارایی صنعت در این استان از کشاورزی بیشتر است.

"علی اوسط هاشمی" در ادامه به ظرفیت رسانه اشاره کرد و گفت: از ظرفیت رسانه‌ای استان باید در بحث تغییر رفتار و ارزش‌گذاری آب استفاده شود و باید ارزش آب در نگاه‌ها نقش پیدا کند؛ چرا که تا این موضوع عملی نشود، هیچ برنامه‌ای شکل نخواهد گرفت؛ از این رو باید ظرفیت رسانه ای استان فعال شود و مورد حمایت هم قرار گیرند.

وی افزود: باید تنوع منابع آب و نحوه مصرف آنها را شناسایی کنیم وهمچنین تهدید منابع آبی را بشناسیم، مثل شبکه‌های فرسوده که آب گران تولید می‌شود و ارزان از دست می‌رود.

 

کد خبر : ۴۰۰۱۳۱