خبرگزاری کار ایران

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی اعلام کرد:

تحقق صادرات 5 میلیون بشکه نفت در 100 روز

بهبهانی گفت: ما از نظر کیفیت پروژه خوبی اجرا کردیم و امروز که 100 روز از تولید می گذرد 5 میلیون بشکه بصورت تجمعی صادرات داشته ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در حاشیه بازدید از این میدان گفت: در حال حاضر اهداف توسعه فاز اول این میدان محقق شده و به طور متوسط روزانه ۷۳ هزار بشکه نفت و ۳۹ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت می شود.

بهبهانی با اشاره به تاخیر اجرای این طرح جهت اخذ مجوزهای زیست محیطی و منطقه ای اظهار داشت: دلیل تاخیر این است که ما در منطقه هورالعظیم واقع شده ایم اما محیط زیست کمک کرد که از موانع عبور کنیم ولی در هر صورت دو سال از برنامه ریزی عقب ماندیم.

وی ادامه داد: ما از نظر کیفیت پروژه خوبی اجرا کردیم و امروز که 100 روز از تولید می گذرد 5 میلیون بشکه بصورت تجمعی صادرات داشته و بصورت میانگین 73 هزار بشکه در روز تولید داشته ایم که اگر ادامه یابد تا یک ماه آینده به 75 هزار بشکه می رسد.  

وی با اشاره به مذاکره با شرکت CNPCI چین برای اجرای فاز دوم آزادگان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر منتظر ارائه پیشنهاد از سوی طرف چینی هستیم و در صورت توافق و همسویی با منافع ملی فاز دوم به صورت قرارداد بیع متقابل منعقد می شود و در غیر این صورت در قالب قراردادهای آی پی سی معرفی خواهد شد اما در هر صورت ما برای اجرای فاز اول از این شرکت رضایت داشته و مشکلی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین حفاری در این میدان 4 هزار تا 4100 متر برای هر چاه است، گفت: 58 حلقه چاه در این میدان حفاری شده که 53 حلقه تولیدی و 5 حلقه دفع پساب بوده است و در حفاری چاه های تولیدی در این منطقه تلاش شده است کمترین میزان آسیب به محیط زیست وارد شود.

بهبهانی اظهار داشت: تعهد تولید فاز نخست میدان نفتی آزادگان شمالی ۷۵ هزار بشکه  است در حالی که توان تولید آن حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ بشکه است.

وی همچنین  گفت: در این میدان 49 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در اجرای طرح توسعه داشته ایم که رکوردی بی نظیر بوده است.

 

کد خبر : ۳۹۴۱۴۴