خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

قیمت گاز برای نیروگاههای برق صادراتی همانند نرخ گاز صادراتی است

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: فرمول قیمت گاز برای نیروگاههای برق صادراتی همانند فرمول قیمت گاز صادراتی ایران برای همان منطقه در کشور مقصد خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمد مهدی رحمتی با بیان این که فرمول نرخ گاز برای نیروگاههایی که از سوی بخش خصوصی برای برق صادراتی تعیین شده، همانند نرخ گاز صادراتی است، تصریح کرد: قیمت گاز برای نیروگاههای که قرار است برق را صادر کنند و در نزدیک مرز ترکیه یا در این کشور احداث می شوند همانند قیمت گاز صادراتی به این کشور است و یا نیروگاههایی که در کشور یا مرز عراق احداث می شود متناسب با قیمت گاز درقرارداد با عراق است.

وی درباره این که برخی مدیران دولتی خواستار قیمتی همانند قیمت خوراک پتروشیمی برای سوخت نیروگاههای برق صادراتی هستند، تصریح کرد: گاز برای پتروشیمی ها قرار است به عنوان خوراک استفاده شود، در حالی که در نیروگاه قرار است با تبدیل انرژی، برق تولید شده از این نیروگاهها برای صادرات اختصاص پیدا کند.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: فرمول گاز برای تولید برق صادراتی همانند فرمول صادرات گاز محاسبه می شود و قیمت گاز برای اختصاص به نیروگاهها به منظور تولید برق صادراتی، حدود قیمت گاز صادراتی ایران خواهد بود.

وزارت نفت برای متنوع سازی صادرات گاز برنامه صادرات برق از طریق گاز را در برنامه دارد که در این زمینه تا کنون پنج توافقنامه با بخش خصوصی در این زمینه امضا کرده است که هیچکدام تاکنون از شرکت توانیر برای صادرات برق مجوز دریافت نکرده اند.

جانمایی نیروگاهها، سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی سه موضوع مهم در ساخت نیروگاههای هستند که قرار است اقدام به صادرات برق کنند؛ ضمن این که راندمان این نیروگاهها اهمیت بالایی دارد و بر خلاف نیروگاههای کشور باید دارای راندمانی بالای ٥٠ درصد باشند تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در کشورهای هدف رقابت کنند، راندمان نیروگاههای کشور هم اکنون حدود ٣٥ درصد است.

 

کد خبر : ۳۴۴۸۲۷