خبرگزاری کار ایران

یک وارد کننده اتومبیل در گفت‌وگو با ایلنا:

دستور ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی نباید عطف به ماسبق شود

یک وارد کننده اتومبیل گفت: ممنوعیت واردات خودروی آمریکایی اشکالی ندارد و اگر سیاست نظام چنین است همه باید تابع آن باشیم ولی قطعا برای خودروهایی که قبل از ابلاغ دستور ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی، وارد گمرک شده‌اند باید استثنا قائل شد.

یک وارد کننده اتومبیل در جزیره کیش در خصوص دستور اکبر ترکان در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و مشکلات ایجاد شده برای واردکنندگان گفت: در حال حاضر تعدادی خودروی آمریکایی که از قبل خریداری شده بود، در گمرک جزیره کیش گیر کرده‌ است. طبیعی است که برای ممنوعیت ورود باید یک فرجه زمانی در نظر گرفته شود و هر کس بعد از تاریخ مشخص شده خودروی آمریکایی وارد کرد باید مشمول ممنوعیت ترخیص باشد. نه این که به صورت ناگهانی اعلام شود واردات خودروی آمریکایی ممنوع است. در واقع طبق یک قاعده مهم حقوقی، قوانین و دستورالعمل‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ممنوعیت واردات خودروی آمریکایی اشکالی ندارد و اگر سیاست نظام چنین است همه باید تابع آن باشیم ولی قطعا برای خودروهایی که قبل از ابلاغ دستور ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی، وارد گمرک شده‌اند باید استثنا قائل شد.
این وارد کننده اظهار داشت: در حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش حاضر به ترخیص این خودروها است اما پلیس راهنمایی و رانندگی حاضر به شماره گذاری نیست. نظر آقای ترکان بر این است که اتومبیل‌هایی که قبل از دستور ممنوعیت واردات،  به گمرک وارد شده‌اند، ترخیص شوند اما پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید برای شماره‌گذاری صرفا از مرکز فنی و مهندسی ناجا دستور می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اتومبیل‌های آمریکایی که قبل از دستور ممنوعیت واردات به گمرک وارد شده‌اند در زیر آفتاب در حال خراب شدن هستند. در ضمن باید هزینه پارکینگ، خواب سرمایه و افت مدل را هم در نظر گرفت.

کد خبر : ۳۹۳۴۱۱