خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

قیمت غیرواقعی؛ چالش صنعت برق/ امسال میزان تلفات برق به 10 درصد می‌رسد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از برنامه‌ریزی برای احداث 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه­‌های گازی در سال 95 در راستای تحققداهداف اقتصادمقاومتی خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در خصوص وضعیت کنونی تولید و مصرف و صادرات و واردات برق در کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی جمهوری اسلامی ایران به بیش از 74 هزار مگاوات رسیده است.

وی تصریح کرد: از این ظرفیت حدود 21.3 درصد نیروگاه بخاری، 35.2 درصد نیروگاه گازی، 25 درصد نیروگاه سیکل ترکیبی، 15.1 درصد نیروگاه برق آبی، 0.6 درصد نیروگاه دیزلی و 2.7 درصد باقیمانده شامل نیروگاه اتمی، منابع تجدیدپذیر و تولید پراکنده است. ظرفیت نیروگاه‌های ایران در ده سال قبل، حدود 37 هزار مگاوات بوده است.

فلاحتیان با بیان اینکه ایران توانسته است ظرف این 10 سال حدود 37 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی خود اضافه و آن را دو برابر کند، گفت: بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در جهان رتبه چهاردهم را دارد.

وی اضافه کرد: کشور چین بیشترین ظرفیت نیروگاهی نصب‌شده را در جهان داراست و کشورهای آمریکا و ژاپن به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

فلاحتیان افزود:هند، روسیه، آلمان، کانادا، فرانسه، برزیل و ایتالیا نیز به ترتیب در مکان‌های چهارم تا دهم این رده‌بندی قرار دارند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای اسپانیا، انگلستان و کره جنوبی در جایگاه چهاردهم قرار گرفته است و ایران رتبه اول ظرفیت نصب شده در کل منطقه خاورمیانه را دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در ایران طی ده سال گذشته از حدود 133 تراوات ساعت به 231 تراوات ساعت رسیده است،  پیش‌بینی کرد تا سال 2020 میلادی تقاضای برق در ایران به 318 تراوات ساعت برسد.

فلاحتیان یادآور شد: وزارت نیرو در نظر دارد با توجه به افزایش تقاضا، ظرفیت نیروگاه‌های کشور را از 74 هزار مگاوات فعلی به بیش از 100 هزار مگاوات تا سال 2020 برساند.

فلاحتیان اظهار داشت: در خصوص تعداد مشترکین برق در ایران طی ده سال گذشته از حدود 20 میلیون مشترک به بیش از 32 میلیون مشترک رسیده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تعداد مشترکین برق تا سال 2020 به 43 میلیون مشترک برسد و میزان انرژی تولیدی برق کشور در سال 2015 به بیش از 279 میلیارد کیلووات ساعت رسید که حدود 5 درصد این انرژی از طریق نیروگاه‌­های برق آبی، بادی و اتمی و مابقی آن عمدتاً توسط نیروگاه­‌های حرارتی تولید شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه ترکیب سوخت مصرفی نیروگاه­های حرارتی کشور در سال گذشته شامل 80.8 درصد گاز طبیعی و 19.2 درصد گازوئیل و نفت کوره بوده است، گفت: اما نکته مثبت این بوده که گاز مصرفی نیروگاه­‌ها در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن حدود 16 درصد افزایش یافته و از مصرف گازوئیل و نفت کوره نیز هرکدام حدود 32 درصد کاسته شده است که اثرات زیست محیطی مثبتی را به دنبال داشته است و این روند با توسعه میادین گازی در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: استفاده از خطوط انتقال با ولتاژهای بالاتر مانند 765 کیلوولت در داخل کشور و همچنین استفاده از خطوط انتقال HVDC جهت اتصال شبکه برق ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق کابل زیردریایی در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد و صادرات برق ایران در سال گذشته حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

فلاحتیان عدم توازن منابع و مصارف صنعت برق به دلیل قیمت­گذاری نامناسب برق و به تبع آن، انباشته شدن بدهی­‌ها به نیروگاه­‌های خصوصی، پیمانکاران، سازندگان و بانک­‌ها و کاهش شدید منابع لازم جهت سرمایه‌­گذار‌‌‌‌ی­های جدید خصوصاً از طریق مشارکت بخش غیردولتی، بازده نسبتاً پایین نیروگاه­ها، تلفات بالا در شبکه توزیع برق و راندمان پایین تجهیزات مصرف کننده برق وعدم بهره­گیری مناسب از منابع انرژی تجدیدپذیر جهت تولید برق را مهم ترین مهمترین تنگناها و چالشهای بخش برق کشور عنوان کرد.

وی کاهش ذخیره تولید برق به واسطه رشد بالای مصرف برق و عدم انجام سرمایه­‌گذاری­‌های مورد نیاز جهت توسعه ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق، بالا بودن شدت مصرف برق به دلیل قیمت غیرواقعی برق و پایین بودن سطح فناوری در بخشهای تولیدو شکل گیری الگوی نامناسب مصرف برق در بخش‌های خانگی و تجاری به دلیل قیمت غیرواقعی برق را دیگر چالش‌های بخش برق عنوان کرد.

وی تصریح کرد: عدم ضمانت اجرای کامل و دقیق استانداردها و معیارهای مصرف انرژی برای بسیاری از تجهیزات و فرآیندهای مصرف کننده آن در بخش‌های مختلف مصرف به دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی ذی‌ربط از دیگر مشکلات بخش برق است.

وی وجود پتانسیل بالای صرفه جویی در مصرف برق در بخشهای مختلف مصرف از طریق اجرای سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی، امکان اتصال به شبکه برق کشورهای همسایه و ارتقای سطح تبادل برق، وجود منابع قابل توجه انرژی­های تجدیدپذیر در کشور  و وجود شمار قابل توجه نیروی انسانی باتجربه و ماهر در بخش را مهم‌ترین فرصتهای بخش برق کشور اعلام کرد.

وی افزود: وجود شمار قابل توجه شرکت‌های مشاوره و پیمانکار در کشور برای اجرای طرح‌های توسعه بخش، امکان افزایش کارایی در تولید و عرضه برق از طریق پیاده سازی سازوکار بازار رقابتی و اجرای سیاست‌های مناسب برای جلب مشارکت بیشتر بخش غیردولتی از دیگر فرصت های موجود در بخش برق کشور است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه  وزارت نیرو در برنامه های ملی ارتقای بهره وری، پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد، هدفمندی یارانه ها و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان، اقدامات خود را برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی طرح‌ریزی و به مرحله اجرا درآورده است که برنامه‌ریزی برای احداث 7 هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی در سال 95  از این دست برنامه ها است.

وی گفت:برنامه ریزی برای افتتاح و شروع بهره‌برداری 2500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در سال 95  شامل:احداث 12 واحد نیروگاه حرارتی مجموعاً به ظرفیت 1800مگاوات، 100 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، 300 مگاوات تولیدپراکنده و 300 مگاوات نیروگاه برق‌آبی که بخش عمده‌ای از این واحد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

فلاحتیان یادآور شد: تا انتهای سال 94 تلفات شبکه توزیع برق به رقم 11.44 درصد کاهش یافت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است تا انتهای سال 95 این رقم به 10 درصد برسد. هدف در پروژه کاهش تلفات در شبکه های برق این است که میزان تلفات پایان سال 1393 که 12.93 درصد بوده است در پایان برنامه ششم به 8.7 درصد و در سال 1404 به 6 درصد کاهش یابد.

وی بهبود فضای کسب و کار با ایجاد بازار محلی آب و توسعه بازار عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برق ، قیمت گذاری رقابتی و بهنگام نرخ خرید آب و برق ، تدوین، انتشار و بروزرسانی بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق و رفع موانع و تسهیل فرایند صدور مجوزهای مورد نیاز را ازجمله محورهای اصلی توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و برق عنوان کرد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو تدوین و انتشار نمونه قراردادهای سرمایه‌گذاری، ارائه روش‌های نوین تامین مالی من جمله از طریق بورس انرژی و به‌کارگیری سرمایه‌گذاران خارجی در فضای پساتحریم با مشارکت بخش خصوصی داخلی برای ساخت داخل و انتقال تکنولوژی را دیگر محورهای اصلی توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و برق برشمرد.

وی با تاکید بر ارایه مقالات خوب در این همایش ابراز امیدواری کرد این همایش دستاوردهای جدیدی در حوزه انرژی برای ایران داشته باشد و جایگاه ایران را در این میر پیشرفت نسبت به گذشته ارتقا یابد.

 

کد خبر : ۳۷۶۰۴۰