خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر:

رشد 10 برابری مصرف برق طی دهه‌های گذشته/ تولید 95 درصد برق کشور از انرژی فسیلی

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با برنامه‌ریزی مطمئن، تلاش متخصصان و همراهی و مشارکت مردم فهیم کشورمان توانستیم پیک تابستان را به سلامت سپری کنیم.

به گزارش ایلنا، آرش کردی در یازدهمین نشست اعضای شورای مدیران کل دفاتر وزارتی سازمان ها و نهادها در ساختمان ستادی وزارت نیرو با بیان این مطلب که رسیدن به خودکفایی و توانمندی داخلی در ساخت توربین، پره، تجهیزات نیروگاهی را مدیون تحریم‌ها هستیم، اظهار داشت: پیش بینی کرده ایم، در افق سال 1404 در بسیاری از عرصه ها، سرآمد کشور های منطقه باشیم و امروز در عرصه برق سرآمد و هاب منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین تحول بشر در قرن بیستم در عرضه تکنولوژی، برقی شدن دنیاست گفت: گسترده ترین شبکه های پیچیده ای که در دنیا ایجاد شده است شبکه به هم پیوسته برق است.

کردی ادامه داد: دیسپچینگ ملی به‌صورت لحظه ای در حال پایش و برنامه ریزی برای برق کشور است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه امروزه برق نوع دیگری از انرژی نیست، بلکه نوع برتری از انرژی است، بیان داشت: باید سایر انرژی ها به برق تبدیل شوند و چون به دلیل گرمای کره زمین و تغییرات جوی، صنعت برق در دنیا و ایران در حال تغییر است بایستی از انرژی های تجدید پذیر برای تولید برق استفاده کنیم.

وی ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور را 73 هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: در چند دهه گذشته جمعیت کشور 3 برابر افزایش یافته اما رشد مصرف برق 10 برابر شده است.

کردی تصریح کرد: امروزه شعار برق دنیا، برق در خدمت اقتصاد دیجیتال است، یعنی اقتصادی که وقفه بردار نیست.

وی با بیان اینکه سالانه 68 میلیارد لیتر سوخت مصرف می کنیم تا نیروگاه ها برق تولید کنند و این میزان سوخت یعنی به ازای هر نفر 900لیتر سوخت مصرف می شود گفت: 95 درصد انرژی تولید برق کشور از سوخت فسیلی تامین می شود و اگر بحث صرفه جویی و کاهش شدت انرژی و مصرف بهینه را اجرایی کنیم به اقتصاد کشور کمک شایان توجهی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مقایسه با ژاپنی ها، در تولید یک محصول مشابه، 2.5 برابر بیشتر انرژی مصرف می کنیم.

مدیرعامل توانیر با اشاره به پیک تابستان امسال که از مرز 50 هزار مگاوات نیز عبور کرد، گفت: دولتمردان و وزارت نیرو تدابیر لازم را برای تامین برق مطمئن در لحظه پیک مصرف اندیشیده بودند و با برنامه ریزی مطمئن، تلاش متخصصان و همراهی و مشارکت مردم فهیم کشورمان توانستیم پیک تابستان را به سلامت سپری کنیم.

وی یکی از تدابیر اتخاذی برای عبور از پیک را بسته‌های تشویقی برای بخش کشاورزی و صنعت ذکر کرد و افزود: در جهان برای کنترل پیک مصرف، هزینه برق را چهاربرابر دریافت می کنند ولی ما به کشاورزان پیشنهاد کردیم در صورت عدم استفاده از برق در زمان پیک می توانند از 20 ساعت برق رایگان در زمان غیر پیک استفاده کنند.

وی ادامه داد: به بخش صنعت نیز پیشنهاد دادیم تعطیلات خود را به زمان پیک منتقل کنند و به این ترتیب توانستیم به سلامت از پیک گذر کنیم.

کد خبر : ۳۰۴۵۱۹