خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

22 میلیون دز واکسن تب برفکی در کشور توزیع شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 22 میلیون دز واکسن تب برفکی امسال برای مقابله با این بیماری در بین دام های سنگین و سبک سراسر کشور توزیع شده است.

به گزارش ایلنااز وزارت جهاد کشاورزی،مهدی خلج گفت: از این تعداد 20 میلیون دز برای واکسیناسیون دام های سبک و دو میلیون دز برای واکسیناسیون دام های سنگین تهیه و در سطح کشور توزیع شده و نگرانی برای کمبود واکسن وجود ندارد.

او ادامه داد: واکسیناسیون نشخوار کنندگان کوچک در سراسر کشور امسال به صورت رایگان و واکسیناسیون دام های بزرگ برعهده خود دامداران است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: دستگاه های دست اندرکار برای واکسیناسیون دام های سبک حق دریافت هزینه واکسیناسیون و واکسن را از دامداران نداشته و باید واکسیناسیون به صورت رایگان انجام شود.

دکتر خلج یاد آور شد: با ورود دو سویه جدید بیماری تب برفکی به کشور که یکی از نادر ترین اتفاقات در طول تاریخ دامپزشکی کشور محسوب می شود از دی ماه سال گذشته تا کنون حدود 37 میلیون گوسفند و بز و سه میلیون و 600 تا 700 هزار راس گاو علیه این بیماری واکسینه شدند.

او افزود: با آغاز طرح بهاره مبارزه با بیماری های دامی از بیستم اردیبهشت ماه 25 تا 30 میلیون گوسفند و بز و حدود چهار و نیم میلیون راس گاو علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: حدود 13 هزار راس دام سبک که بیشتر بره و بزغاله پس از زایش و 600 راس گوساله و گاو بودند سال گذشته بر اثر تب برفکی در سطح کشور تلف شدند.

دکتر خلج ادامه داد: همچنین 15 هزار راس بره و بزغاله و هزار و 100 راس گوساله و گاو امسال بر اثر شیوع تب برفکی در کشور تلف شدند که بیشتر این حیوان ها را بره و بزغاله و گوساله هایی که پس از زایش به دلیل عدم ایمنی مادرانشان در معرض بیماری قرار گرفته بودند، شامل می شود.

او از روند کاهشی قابل قبول بیماری تب برفکی در 12 روز اخیر بر اثر واکسیناسیون و ضدعفونی دامداری ها خبر داد و گفت: با واکسیناسیون دام ها و ضد عفونی دامداری ها میزان تلفات دام ها در چند روز اخیر به شدت کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر دار با قابلیت انتشار بالا است که در تمام دنیا به جز 67 کشور وجود دارد و در کشور ما در سال 1335 این بیماری مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

دکتر خلج افزود: این بیماری یکی از بیماری های بومی کشور است و هم اکنون نیز به دلیل وجود 15 کشور در اطراف ایران که از نظر امنیت ملی شرایط مناسبی نداشته و نمی توانند شرایط بهداشت دام ها را تامین کنند، مرزهای کشور با تهدید هجوم این بیماری روبرو شده است.

 

کد خبر : ۳۷۳۱۶۲