خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره بهداشت سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

تلفات بیش از ۱۰ هزار راس دام در اثر ابتلا به تب‌برفکی از ابتدای سال تاکنون

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۵۰۳

مدیرکل اداره بهداشت سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۱۰ هزار راس دام در اثر ابتلا به تب‌برفکی از ابتدای سال تاکنون در کشور تلف شده‌اند.

به گزارش ایلنا ، دکتر داریوش جهان پیما در نشست خبری «تب برفکی و بیماری های دامی» که صبح امروز در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم جهش ویروسی اپیدمی تب برفکی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۱۰ هزار راس دام تلفات دادیم، این در حالی است که طبق برآورد حاصله از اپیدمی تب برفکی در سال ۸۹ تلفات ثبت شده ۴۰ هزار راس دام بوده است.

مدیرکل اداره بهداشت سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی دام است، تصریح کرد: ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که بحران تب برفکی از چین تا لبنان و جنوب آفریقا به صورت بومی کشور را مورد تهدید قرار می دهد.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی به صورت بومی و غالبا در منطقه آسیا است و تقریبا از اواسط سال ۹۴تب برفکی از کشور ترکیه و عراق ابتدا به آذربایجان غربی سپس قم و از آن جا به سایر نقاط کشور منتقل شد.

جهان پیما مهم ترین عامل انتقال تب برفکی را جا به جایی دام دانست و یادآور شد: جا به جایی پر حجم دام سبب بروز طوفانی از شیوع این بیماری شد، اما خوشبختانه در ۶ ماه نخست سال ۹۴، تواتستیم ۶۰ درصد این رخداد را کاهش دهیم و عامل اصلی این کاهش هم تامین بودجه کافی و تدارک ملزومات برنامه بود.

مدیر کل اداره بهداشت سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه اقلیم ایران طوری است که موجب انتقال سریع بیماری تب برفکی شد، افزود: وقفه ۴ ماهه در تولید واکسن تب برفکی در موسسه رازی و کوچ زودهنگام عشایر، جهش در ویروس و ممانعت کشور فرانسه از ورود واکسن مزید بر علت شیوع بیماری تب برفکی در کشور شد.

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار راس تلفات دامی از ابتدای سال جاری، ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ راس مربوط به دام سنگین و مابقی تلفات به دام سبک مربوط می شود.

مدیر بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: براساس محاسبات و برنامه ای که در سال ۹۵ تدارک دیده ایم باید بتوانیم ۲۵ میلیون راس دام را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم حال آن که تنها ۹/۵ میلیون دز مصرفی در شرایط فعلی در داخل تولید می شود.

مدیر بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سازمان دامپزشکی واکسن تولید داخلی را از ۳ منظر کیفیت، کمیت و به هنگام تحویل دادن تحت بررسی قرار داده که خوشبختانه توانسته ایم کیفیت واکسن را ارتقاء دهیم، همچنین واحدهای تولیدی هم افزایش یافته است.

مدیر کل سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی توانمندی بیماری های ویروسی دام در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزود: سازمان دامپزشکی کشور ۱۱۱ بیماری دامی را تحت کنترل دارد که از این میان ۵۶ بیماری غیر استراتژیک، ۵۵ بیماری اخطار کردنی و ۱۷ بیماری استراتژیک و پدافندی را تحت کنترل دارد.

جهان پیما عنوان کرد: سازمان دامپزشکی با راهبرد وضعیت هشدار و خطر ابتدا کانون های مبتلا، دوم واحدهای در معرض ابتلا را تحت کنترل دارند.

مدیرکل اداره بهداشت سازمان دامپزشکی کشور ضمن ابراز امیدواری از تولید واکسن تب برفی در داخل افزود: امیدواریم شرکت های روناک و رازی تولید واکسن خود را افزایش داده و شرکت پسوک هم به جمع تولید کنندگان داخلی بپوندد تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه طاعون گاوی نخستین بیماری است که در سال ۲۰۱۱ ریشه کن شد، عنوان کرد: دومین بیماری ریشه کن شده جهانی آبله انسانی است و سومین بیماری که کاندید ریشه کنی جهانی است طاعون نشخوار کننده های کوچک است که ایران هم در سال ۹۴ این قرارداد را به امضا رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز