خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفتگو با ایلنا :

موتور جذب سرمایه گذاری خارجی روشن شده است

حسین‌خزل‌خرازی گفت: موضوع سرمایه‌های دولتی، تامین مالی بانک‌ها برای رشد اقتصادی، توجه به سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه بازار سرمایه برای رسیدن به رشد اقتصادی حائز اهمیت است.

حسین‌خزل‌خرازی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درخصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاهها اظهار داشت: در صورتی که اقتصاد ایران را به یک هواپیمای 4 موتوره تشبیه کنیم که به دلیل رکود اقتصادی ارتفاع پروازی آن کاهش پیدا کرده، باید برای افزایش ارتفاع چاره‌ای پیدا کنیم تا به رشد 8 درصدی اقتصادی دست یابیم و در این خصوص باید در 4 حوزه بیش از گذشته متمرکز شویم.

وی با اشاره به این 4 حوزه گفت: موضوع سرمایه‌های دولتی، تامین مالی بانکها برای رشد اقتصادی، توجه به سرمایه گذاری خارجی و توسعه بازار سرمایه برای رسیدن به رشد اقتصادی و روشن شدن 4 موتور هواپیما حائز اهمیت است.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی اظهار داشت: سیاست‌های دولتی اجازه سرمایه‌گذاری نمی‌دهد این در حالی است که طی صد سال گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سرمایه گذاری‌ها در ساخت پل و پالایشگاه و ...  منابع مالی دولتی بوده است.

وی ادامه داد: موتور دوم این هواپیما بانک‌ها هستند که در تاریخ ایران نقش تامین و تجهیز مالی و تزریق به بنگاهها را داشته اند. در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی به دلیل مشکلات عدیده توان زیادی ندارند و با ظرفیت 30 درصدی کار می کنند و 70 درصد ظرفیت خود را از دست داده‌اند و این به معنای این است که سرمایه گذاری جدیدی صورت نگرفته است و بسیاری از تسهیلاتی که از سوی بانکها در گذشته پرداخت شده هم اکنون با تهدید مواجه شده اند.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به موتور سوم این هواپیما که جذب سرمایه‌گذاری خارجی است افزود: خوشبختانه این موتور هم اکنون روشن شده اما هنوز به عینیت و واقعیت تبدلی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: موتور چهارم این هواپیما بازار سرمایه و بورس ها هستند که باید بتوانند پس‌اندازها و دارایی‌های خرد را تجمیع کنند و از طریق بازار ثانویه و ابزارهای مالی به پروژه‌ها تزریق کنند هم اکنون مجبوریم نقش بازار سرمایه را در تامین مالی بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهیم.

 

کد خبر : ۳۷۳۱۳۲