خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفتگو با ایلنا :

بانک‌ها هیچ مبنایی برای اعتبار سنجی ندارند / نرخ‌های بهره‌ متناسب با عملکرد شرکت‌ها نیست

عموما شرکت ها تمایل دارند به دلیل سادگی تامین مالی از سوی بانکها به آنها مراجعه کنند زیرا در زمان اعطای تسهیلات هیچ گونه اعتبار سنجی و رنکینگ و رتبه بندی وجود ندارد و نرخ بهره ها نیز متناسب با عملکرد شرکتها نیست.

در همه جای دنیا بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اقتصادی برای تامین مالی به بازار سرمایه ( بورس) رو می آورند اما در ایران این مسئله برعکس است و شرکت‌ها به جای بازار سرمایه به بازار پول (بانکها) مراجعه می کنند و این مسئله موجب فشار شدید به نظام بانکی و افزایش شدید تقاضا برای پول شده است. بهروز خدارحمی،  دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص این موضوع که راهکار کاهش فشار به بازار پول و حرکت به سوی بازار سرمایه چیست؟ اظهار داشت: راهکار اصلی منطقی شدن نرخ بهره بانکها است.

وی افزود: این موضوع دو داستان کاملا متمایز در دنیا و ایران است ؛ بانک‌های ما به چند دلیل مشکل جدی دارند که افراد را وسوسه می کنند به سمت‌شان حرکت کنند اول اینکه بانکها در ایران هیچ گونه مبنایی برای اعتبار سنجی ندارند بنابراین اگر بهترین شرکتهای دنیا هم به ایران بیایند با یک شرکت ورشکسته داخلی هیچ تفاوتی نخواهند داشت زیرا هر دو را با یک نرخ تامین مالی می‌کنند و هر دو یک نرخ خواهند داشت.

خدا رحمی با بیان اینکه هیچ تمایزی بین عملکرد شرکت ها وجود ندارد افزود: عموما شرکت‌ها تمایل دارند به دلیل سادگی تامین مالی از سوی بانکها به آنها مراجعه کنند زیرا در زمان اعطای تسهیلات هیچ گونه اعتبار سنجی و رنکینگ و رتبه بندی وجود ندارد و نرخ بهره ها نیز متناسب با عملکرد شرکتها نیست.

 وی ادامه داد: همچنین هیچ گونه نظارتی بر نحوه هزینه کرد این تسهیلات اعطایی نیست.

 دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران خاطر نشان کرد: این تسهیلاتی که برای فلان پروژه و یا فلان برنامه خاص از بانک ها اخذ می شود آیا همان جا مصرف خواهد شد‌؟ و آیا نظارتی بر نحوه خرج کردن‌آن وجود دارد؟ پس می بینیم نظارت هایی که باید باشد نیست این در حالی است که در بازار سرمایه این نظارت وجود دارد.

وی گفت: بنا بر این استفاده کننده به ویژه شرکتها و کمپانی هایی که شرایط عملکرد ضعیف‌تری دارند تمایل دارند از بازار پول استفاده کنند و انگیزه بیشتری دارند که از بازار پول، تامین مالی کنند.

کد خبر : ۳۴۴۴۸۸