خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران:

شورای فقهی، استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می‌برد

علی شریعتی گفت: شورای فقهی می تواند برخی از مشکلات بانکداری از جمله نرخ سود و بهره های مرکب را حل کند اما همین امر سبب می شود که استقلال بانک مرکزی زیر سوال برود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد بررسی قانون اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  گفت: این قانون در ظاهر دارای چند مزیت است از جمله اینکه به سودهای مرکب ورود می کند اما دارای معایب زیادی است.

علی شریعتی ادامه داد: نکته اصلی این قانون این است که چرا در روزهای پایانی مجلس و با استفاده از اصل 85 قانون اساسی سعی دارند آن را هر چه زودتر به تصویب برسانند و در واقع با این عجله فرصت لازم را از کارشناسان می گیرند که تمام جوانب این قانون را بررسی کنند.

وی ادامه داد: در خصوص شورای فقهی نیز درست است که از لحاظ فقهی یک سری مشکلاتی که اکنون نظام بانکداری با آن روبرو است از جمله بحث ربوی از بین می رود اما همین امر پاشنه آشیلی می شود که استقلال بانک مرکزی نیز از بین برود.

شریعتی تصریح کرد: در صورتی که این طرح تصویب شود ماهیت وجودی بانک مرکزی زیر سوال خواهد رفت و همین امر باعث مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ادامه داد: بانک مرکزی فقط وظیفه تعیین و نحوه محاسبه سود را ندارد بلکه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور نیز نقش تاثیر گذاری دارد.

شریعتی در پایان تصریح کرد: این قانون به شکلی که اکنون در کمیسیون اقتصادی مطرح است برای بخش تولید و تجارت کشور مشکل‌ساز خواهد بود.

کد خبر : ۳۷۱۵۰۷