خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اتصال خط ریلی به بنادر انزلی و چابهار؛ در آینده‌ای نزدیک/ کریدور بندرعباس – مسکو – هلسینکی فعال شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چهار بندر بزرگ کشور به شبکه ریلی متصل هستند گفت: به زودی دو بندر مهم انزلی و چابهار به خط ریلی وصل می‌شوند همچنین با توافق اخیر روسیه کریدور بندرعباس – مسکو – هلسینچی فعال شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در کنفرانس بین‌المللی ریل – نفت و ریل – بندر با بیان اینکه تا سال 1404 سهم راه‌آهن در حمل بار باید به 30 درصد در جابجایی مسافر به 18 درصد برسد گفت: ترانزیت ریلی در سال‌های گذشته صددرصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه رساندن خطوط ریلی به کشورهای همسایه در اولویت برنامه‌های شرکت راه‌آهن قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر خط ریلی ایران به کشورهای ترکمنستان، ترکیه، پاکستان متصل است و اتصال راه‌‌آهن ایران به آذربایجان در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر به چهار بندر مهم کشور خط ریلی وجود دارد از جمله بنادر امیرآباد، بندر امام، خرمشهر و بندرعباس و به زودی خط ریلی به بنادر انزلی و چابهار متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد‌:اتصال خلیج فارس به خزر کمک بزرگی برای راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه کریدور چین – تهران با همکاری‌های کشورهای قزاقستان و ترکمنستان افتتاح شد گفت: با اتصال خلیج فارس به آستارا انتقال کالا از بمبئی تا بندر باتونی در دریای سیاه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کردیدور بندرعباس – مسکو – هلسینکی فعال شده است و کشورهای این مسیر برای کاهش تعرفه‌های بندری و ریلی اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت:‌حمل مواد نفتی از دو جهت اهمیت دارد. ما کشور نفتی هستیم و جابجایی‌های نفتی در ایران بسیار بالاست و باید سهم ریلی برای جابجایی نفت در داخل کشور افزایش یابد.

وی افزود: پتانسیل انتقال نفت خام از شمال ایران به بندرعباس وجود دارد و ترانزیت نفت از ترکمنستان به بندرعباس به زودی افتتاح می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر مسیرها قابلیت جابجایی نفت با لوله را ندارند گفت: در حال حاضر انتقال مواد نفتی باید از طریق ریل انجام شود و این مسیر امن‌ترین مسیر است.

پورسیدآقایی ادامه داد: در حال حاضر شرکت پخش پالایش‌های نفتی تقاضای افزایش دو برابری جابجایی مواد نفتی را دارد.

 

کد خبر : ۳۷۱۲۷۱