خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

ناامنی افغانستان و پاکستان مزیت چابهار را برای ایجاد کریدور شمال-جنوب افزایش داد

به دلیل ناامنی کشورهای افغانستان و پاکستان، بندر چابهار و مسیر ایران دارای مزیت بالایی برای ایجاد کریدور شمال-جنوب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر دریادار حبیبالله سیاری در بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی گفت: تسلط بر آبها و دور کردن مردم از سواحل سیاستی استعماری است.

وی افزود: مهمترین ساحل کشور ما که سواحل مکران است که تنها 450 هزار نفر جمعیت دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی سواحل، وسعت دریای سرزمینی، جمعیت کشور در سواحل و ویژگی مردم مؤلفههای اقتدار دریایی کشور است، افزود: حلقه اتصال این موارد، نگاه دولتمردان و سیاستگذاران کشور به حوزه دریاست که خوشبختانه موضعگیریهای مثبتی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به سرمایهگذاریهای چین در جهت توسعه بندر گوادر پاکستان و ایجاد کریدور شمال – جنوب، خواستار تسریع در برنامههای توسعه بندر چابهار و ایجاد راهآهن شرق کشور شد و تصریح کرد: به دلیل ناامنی کشورهای افغانستان و پاکستان، بندر چابهار و مسیر ایران دارای مزیت بالایی برای ایجاد کریدور شمال-جنوب است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به اقدامات این نیرو در بخش فرهنگی به همکاری با آموزش و پرورش برای گنجاندن موضوعات دریایی در کتب درسی اشاره کرد و گفت: پیش از این، در کتابهای درسی سواحلی از قبیل کالیفرنیا معرفی میشد؛ در حالیکه با همکاری نیروی دریایی معرفی سواحل مکران را جایگزین آن کردیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری بیست و سه دوره همایش ارگانهای دریایی و 334 مصوبه در قطعنامههای همایشهای قبلی خواستار بررسی میزان تحقق این مصوبات و دلایل محقق نشدن بخش زیادی از آنها شد.

کد خبر : ۲۷۹۵۰۷