خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد:

22/5 درصد از اعتبارات آبیاری‌های تحت‌فشار محقق شد/نمی‌توان افراد را مجبور به عدم تولید کرد

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۴۳۵

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه وزارت‌ جهاد کشاورزی در راستای سیاست آب مجازی واردات محصولات پرمصرف آبی و صادرات محصولات کم‌مصرف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌ مراد اکبری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزارع و باغات جنوب استان‌کرمان بیان داشت: سال‌های گذشته 3 هزار هکتار از اراضی گندم به آبیاری قطره‌ای مجهز شده بودند که سال 94 این رقم به 15 هزار هکتار رسیده که در تاریخ کشور بی‌نظیر و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است .

وی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت جهاد کشاورزی با توجه به منابع آب در اختیار، حرکت به سمت تجهیز روش‌های آبیاری است، اظهار داشت: در سیستم‌های نوین آبیاری راندمان آبیاری به بیش از 75 درصد و راندمان تولید تا دو برابر افزایش خواهد یافت و به همین دلیل در صورتی که پارامترهای کیفی و فنی موجب اجرای آبیاری‌نوین در کشور نشود استفاده از روش‌های آبیاری بارانی و کم‌فشار در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان داشت: امسال 1300 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور و 500 میلیون دلار معادل 1500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه‌ملی به اجرای آبیاری تحت‌فشار اختصاص یافته که در صورت تحقق تخصیص کامل این مبلغ می‌توان بیش از 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را مجهز به سیستم آبیاری‌نوین کرد.

وی افزود: با اجرای روش‌های نوین آبیاری درصددیم تا پایان برنامه‌ششم دو میلیون هکتار از اراضی را مجهز به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به 7/8 میلیون هکتار زمین آبی در کشور گفت: از این میزان در یک و نیم میلیون هکتار از اراضی آبیاری تحت‌فشار تصویب شده و اولویت این کار برای گیاهان پرمصرف آبی است. به عنوان مثال در آبیاری قطره‌ای گندم راندمان تولید به بیش از 7 تن در هکتار رسیده و با اجرای این طرح به ازای هر هکتار حدود 4هزار و 400متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد که این رقم تا پایان برنامه‌ششم به حدود 8 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: کشاورزانی که محصولات آب‌بر را در مناطق کم‌آب تولید می‌کنند مورد حمایت دولت نیستند اما از نظر قانونی نمی‌توان این افراد را مجبور به عدم تولید کرد. تاکید می‌کنم این کشاورزان هیچ امکاناتی از وزارت‌جهاد کشاورزی دریافت نمی‌کنند. این سیاست وزارتخانه در سال‌گذشته سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی را به شدت کاهش داد که می‌توان به کاهش20 هزار هکتاری شالیزارهای اصفهان و کاهش 55 هزار هکتاری شالیزارهای لرستان و دیگر استان‌های کشور اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود سال‌های آینده با این سیاست تولید برنج محدود به دو استان شمالی کشور شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: سال 94 برنامه‌ریزی برای اجرای آبیاری تحت‌فشار در سطح 180 هزار هکتار صورت گرفت که به یک‌هزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که تا امروز 300 میلیارد تومان آن تامین شده و بیش از 700 میلیارد تومان به پیمانکاران خصوصی بدهکاریم چراکه تنها 5/22 درصد اعتبارات آبیاری تحت‌فشار تخفیف یافته اما با این حال دولت این کار را نجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز