خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

10 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی/کشت پسته و زعفران جایگزین خربزه و هندوانه شود

مروی با بیان اینکه ما بحث آب مجازی را تا الان جدی نگرفتیم، افزود: دولت باید این مسئله را جدی گرفته و کشت محصولاتی مثل هندوانه، خربزه و چغندر را که مصرف آب بالایی دارند حذف کرده و وارد کند و الگوی کشت را تغییر دهد و به جای آن سراغ محصولاتی مثل زعفران و پسته که به آب کمتری نیاز دارند برود.

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌هایی که باید برای عبور از کم آبی در سال ۹۵ تدوین شود، گفت: در حال حاضر چالش مهم و جدی جهان بر سر آب است و در کشور ما هم این مشکل با توجه به بهره وری پایین و برداشت بی‌رویه از مخازن آب زیر زمینی و الگوی کشت نامناسب وجود دارد.

آب مجازی را جدی نگرفتیم

وی با بیان اینکه ما بحث آب مجازی را تا الان جدی نگرفتیم، افزود: دولت باید این مسئله را جدی گرفته و کشت محصولاتی مثل هندوانه، خربزه و چغندر را که مصرف آب بالایی دارند حذف کرده و وارد کند و الگوی کشت را تغییر دهد و به جای آن سراغ محصولاتی مثل زعفران و پسته که به آب کمتری نیاز دارند برود.

مروی با بیان اینکه خشکسالی‌های ۱۵ سال اخیر میزان ذخایر آب کشور را کاهش داده و کشور با مشکل جدی مواجه کرده، خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی که در بحث تامین آب نظارت و هدایت دستگاه را به عهده دارد معتقد است که اگر الان برای تامین ذخایر مناسب آب چاره اندیشی نکنیم درآینده نه چندان دور برای تامین آب شرب هم با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

10 میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی

وی ادامه داد: بر این اساس طرحی تهیه و به هیات رئیسه ارائه کردیم و هیات رئیسه نیز اعلام کرد که طرح ارائه نشود ما به شکل دیگری تامین اعتبار می‌کنیم و به این ترتیب نهایتا رئیس مجلس و ریاست جمهور نزد رهبری رفته و مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای برداشت ۱۰ میلیارد دلار برای مهار آبهای مرزی را گرفتند که کار ارزشمندی بود.

500 میلیون دلار برای تامین آب شرب روستایی و شهرهای کوچک

رئیس کمیسیون انرژی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به اینکه ما برای تامین آب شرب مردم هم که با مشکل مواجهیم مجوز برداشت۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای تامین آب شرب روستایی و شهرهای کوچک نیز گرفته شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضرعلیرغم اینکه با کمبود آب مواجهیم میلیارد‌ها متر مکعب آب از کشور خارج می‌شود لذا وزارت نیرو ۵۶ طرح تهیه کرده و کمیسیون هم نظارت می‌کند که در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها جلوی هدر رفت و خروج آب از کشور گرفته شود.

انتقال آب از عمان به فلات مرکزی

مروی در ادامه به طرح دیگر دولت برای تامین آب اشاره و خاطرنشان کرد: طرح دیگری نیز که مجلس و دولت دنبال می‌کند انتقال آب از دریای عمان به مناطق مرکزی است و در این طرح دولت بدنبال این است که با سرمایه گذاری خارجی آب از دریای عمان منتقل شود تا به تامین آب کشاورزی، صنعت و آب شرب مورد نیاز مردم کمک شود.

 

کد خبر : ۳۵۵۹۸۷