خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر نفت به ایلنا خبر داد:

پالایشگاه‌های تهران، تبریز و بندرعباس بازسازی می‌شوند/نیاز به 5 میلیارد دلار اعتبار برای بهینه سازی هر پالایشگاه

مشاور وزیر نفت از تعریف پروژه بازسازی پالایشگاه‌های تهران، تبریز و بندرعباس خبر داد و گفت: بازسازی پالایشگاه‌ها از 2 تا 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهاب‌الدین متاجی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نیاز پالایشگاه‌های کشور به بازسازی گفت: پالایشگاه‌ها بر اساس بازار محصولات طراحی شدند به طوری که در گذشته که گاز به این وسعت تولید نمی‌شد و نیروگاه‌ها مجبور بودند از نفت کوره مصرف کنند، طبیعتا یکی از محصولات مهم پالایشگاه‌ها نفت کوره بود اما اکنون در دنیا مصرف نفت کوره کاهش پیدا کرده مسلما ما هم باید پالایشگاه‌ها را به سمت کاهش مصرف نفت کوره بازسازی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر پروژه بازسازی را برای پالایشگاه‌های مهم مثل بندر عباس، تهران و تبریز تعریف کرده‌ایم و طبیعی است که این عملیات هزینه‌های بالایی نیاز دارد.

متاجی اظهار داشت: بازسازی هر پالایشگاهی بیش از 2 میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و برخی از پالایشگاه‌ها بستگی به ظرفیت‌شان تا 5 میلیارد هم اعتبار نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه بالای بازسازی پالایشگاه‌ها منطقی است که از طریق منابع خارجی جذب سرمایه گذاری داشته باشیم به همین دلیل با شرکت‌های خارجی مذاکره می‌کنیم تا از طریق منابع بانکها و شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی بهینه سازی را انجام دهیم.

کد خبر : ۳۶۰۷۳۷