خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون اعلام شد؛

افزایش 69 سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه با افزایش 69 سانتیمتری نسبت به ابتدای سال آبی جاری به 1270.77 متر رسید.

به‌گزارش ایلنا، "مهرنگ دوستی‌رضایی" با اعلام این خبر اظهار داشت: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه 94) حدود 1270.08 متر بود که طی 6 ماه و نیم گذشته 69 سانتی‌متر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به زمان مشابه سال گذشته 8 سانتی‌متر و نسبت به سطح تراز زمان مشابه 2 سال پیش نیز 10 سانتیمتر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه از طریق بارش‌های خوب پاییزی، زمستانی و بهاری و اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه همچنین وارد شدن میزان آب مناسب از رودخانه‌ها و رهاسازی آب سدها به همراه پایین بودن دما و کم بودن تبخیر آب از جمله عوامل افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

دوستی‌رضایی با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌ها در فروردین ماه امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال آبی جاری نیز رژیم خوب بارشی را شاهد بودیم و علاوه بر بارش برف مناسب به ویژه در مناطق کوهستانی، دمای هوا نیز کم بود و این امر بر کاهش تبخیر تاثیر گذاشت تا امسال وضعیت دریاچه بهتر از هر سال باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در صورت تداوم بارش‌ها، با آب شدن برف کوه‌ها و روان شدن آب بیشتر در رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا اواخر اردیبهشت ماه، انتظار می‌رود که سطح تراز آبی این دریاچه بیشتر افزایش یابد.

این گزارش می‌افزاید: در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوکان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع 650 میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 93-94 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 94-95 حدود 1270.08 متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

 

کد خبر : ۳۵۸۶۹۹