خبرگزاری کار ایران

معاون اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا:

پیگیر رتبه‌بندی بانک‌ها هستیم

کارشناسان ما در بانک مرکزی بر روی رتبه بندی و اعتبار سنجی بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

سید اصغر میرمحمد صادقی معاون اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم هایی که علیه بانک‌های ما وضع شد و بانک‌های کشور را از موضوعات روز بانکی در سطح دنیا دور کرد آیا شرایط برای رتبه بندی و استانداردسازی بانک‌های کشور مهیا است؟ ، اظهار داشت : بله شرایط خوبی به وجود آمده و پیگیری‌ها از سوی بانک مرکزی در حال انجام است.

وی افزود: کارشناسان ما در بانک مرکزی بر روی رتبه بندی و اعتبار سنجی بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: البته در این مسیر باید از نظرات برخی از مشاورین خبره نیز استفاده کنیم ما امید داریم تا به سمتی حرکت کنیم که بانکها را هر چه زودتر رتبه بندی کنیم.

به گزارش ایلنا، هر ساله بانکهای جهان بر اساس شاخص های سودآوری، میزان دارایی، قدرت بانکی، سرمایه اولیه و سرمایه کنونی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

آخرین گزارش نشریه بنکر نشان می‌دهد؛ که در سال2015 بانک‌های چینی از همه بانک‌های جهان پیشی گرفته‌اند و در حال حاضر بانک‌های چین با سه بانک در رتبه‌های اول تا چهارم جدول قرار دارند و بانک CENTERAL OF BANK چین نیز از مکان هفتم به چهارم منتقل شده و بانک ساخت‌وساز چین Construction در مقام دوم قرار دارد همچنین بانک کشاورزی چین از مکان نهم به رتبه ششم جدول بهترین بانک‌های جهان نقل‌مکان کرده است. در رتبه‌بندی 2015، بانک صادرات ایران جایگاه 278 را به خود اختصاص داده است.

 این بانک در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان بانک برتر بین بانک‌های ایرانی معرفی شده و در سال‌جاری نیز با بهبود شاخص‌ها شاهد ارتقای ٢٤پله‌یی نسبت به رتبه‌بندی سال2014 همراه بوده است.

 سایر بانک‌های ایرانی که در این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند بانک‌های پاسارگاد و مسکن هستند که به ترتیب در جایگاه‌های ٤٠١ و ٤٠٨ جدول 1000بانک جهان قرار دارند.

شایان ذکر است ؛ که بانک صادرات در سال2012 در جایگاه 259 قرار گرفته بود. گفتنی است باتوجه به توافق ایران و قدرت‌های جهانی و با رفع تحریم‌ها و تنگناهای بین‌المللی و باتوجه به ظرفیت و توانمندی‌های بانکها در داخل و خارج از کشور امید است در آینده شاهد جهش رشد جایگاه بانکهای ایران در عرصه‌های مختلف باشیم.

کد خبر : ۳۴۹۱۶۹