خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی، محور مذاکره با طرف ایتالیایی

عباس آخوندی: در حوزه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و هوایی و همچنین در حوزه ناوبری با ایتالیا مذاکراتی داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا وزرای حمل و نقل ایتالیا و کشاورزی این کشور با همتایان ایرانی خود نشست خبری برگزار کردند.

وزیر راه و شهرسازی ایران در این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص سطح همکاری‌ها و موضوعات مورد مذاکره با همتای ایتالیایی خود گفت: ما در حوزه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و هوایی و همچنین در حوزه ناوبری با ایتالیا مذاکراتی داشتیم.

عباس آخوندی افزود: پروژه‌های بسیار مشخصی را به ایتالیایی‌ها پیشنهاد کردیم به عنوان مثال در بحث حمل و نقل ریلی ارتقا ظرفیت و برقی کردن راه‌آهن تهران – تبریز و بالعکس را پیشنهاد کردیم و ارتقا سرویس جاده‌ای از مرز بازرگان تا بندر امام را به آنها پیشنهاد دادیم.

همچنین درخصوص توسعه فرودگاهی و ناوبری مذاکراتی را شروع کرده و در کنار آنها بحث توسعه بنادر دریایی را مطرح کردیم. این که حجم قراردادها چه مقدار باشد را باید ایتالیایی‌ها بررسی کنند و بعد از آن می‌توانیم یک رقم قطعی را بیان کنیم آنچه که مهم است این است که طرف ایتالیایی با هوشمندی کامل نسبت به کشف موقعیت‌های سرمایه‌گذاری اقدام کند همانطور که آقای دلویو گفته است امیدوار هستیم که همگان به یک فصل مشترک در زمینه همکاری‌های دوجانبه برسیم.

تفاهم‌نامه‌ها از غنای خوبی برخوردار است

دلویو در پاسخ به همین سوال گفت: بدون تردید محتوای تفاهم‌نامه‌های مطرح شده بین دو کشور از غنای خوبی برخوردار است و با توجه به اینکه صحبت‌های آقای آخوندی درخصوص پروژه‌های راه‌آهن و شبکه‌های ریلی و خصوصا راه‌آهن تهران – تبریز ما فکر می‌کنیم که در پایان این سفر تفاهم‌نامه و قراردادهای خوبی امضا شود.

وزیر حمل و نقل ایتالیا در پاسخ به سوالی درخصوص سطح همکاری‌های این کشور در حوزه هوانوردی گفت: ما می‌توانیم در ابتدا درخصوص مبادلات هوایی بین ایران و ایتالیا تسهیلاتی را به وجود آوریم. ضمن آنکه توافقات دیگری نیز درخصوص شبکه هوانوردی ایران صورت گرفته است که یکی از آنها انتقال تکنولوژی سیستم ناوبری به فرودگاه‌های ایران است که یکی از شرکت‌های ایتالیایی همکاری خود را با ایران آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ما صحبت‌هایی را نیز با آقای آخوندی در خصوص سرمایه‌گذاری در 4 یا 5 فرودگاه شروع کرده‌ایم که در این حوزه بخش خصوصی ایتالیا می‌تواند مشارکت کند به شرطی که بازگشت سرمایه‌ خوبی برای سرمایه‌گذار داشته باشد. ما طی صحبت‌هایی که امروز با آقایان آخوندی و حجتی داشته‌ایم اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم از تفاهم‌نامه به مرحله قرارداد برسیم.

کد خبر : ۳۴۵۷۰۹