خبرگزاری کار ایران

در اولین روز کاری ۲۰۱۵:

دیپلماسی بین المللی اقتصادی اتاق ایران

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۸۸۴

دوشنبه پانزدهم دی‌ماه که با اولین روز کاری سال نو میلادی مصادف شد، یکی از پرترافیک‌ترین روزهای کاری اتاق بازرگانی در هفته‌های آغازین زمستان امسال بود. برقراری چهار جلسه مهم با دو کشور از اروپای و دو کشور ازآسیا حاکی از عزم سیاستمداران و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در جهت توسعه فعالیت های اقتصادی با ایران است.

دوشنبه پانزدهم دی‌ماه که با اولین روز کاری سال نو میلادی مصادف شد، یکی از پرترافیک‌ترین روزهای کاری اتاق بازرگانی در هفته‌های آغازین زمستان امسال بود. برقراری چهار جلسه مهم با دو کشور از اروپای و دو کشور ازآسیا حاکی از عزم سیاستمداران و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در جهت توسعه فعالیت های اقتصادی با ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران در دیدارهای روز دوشنبه، سفیر اندونزی، مدیر فدراسیون تجارت سنگاپور و همینطور سفیر قبرس، توسعه روابط اقتصادی و سفر تجار این کشورها به ایران برای یافتن راه‌کارهای همکاری‌های مشترک و بهره‌مندی از پتانسیل‌های تجاری ایران مورد درخواست قرار گرفت و درآخرین ملاقات، وزیر سابق تجارت خارجی ایتالیا و هیئت همراه ایشان با علی اکبر فرازی معاونت امور بین الملل اتاق ایران برگزاری نمایشگاه های تخصصی، هماهنگی سفر هیئت تجاری و همینطور دعوت از اعضاء اتاق ایران اعلام گردید.

دیدار با سفیر قبرس

«علی‌اکبر فرازی» معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با آندریاس پ کوزوپس، سفیر قبرس در تهران به افزایش روابط اقتصادی در حوزه‌های نفت و گار و توریسم تأکید کرد. وی روابط خوب گذشته و اشتیاق شرکت‌های ایرانی برای حضور واستفاده از امکانات کشور قبرس را، بستری مناسب برای توسعه روابط در آینده ارزیابی کرد و موقعیت قبرس در اتحادیه اروپا و پتانسیل‌های اقتصادی این کشور را زمینه‌ای برای بهره‌گیری تجار ایرانی از این کشور به عنوان پل و دروازه‌ای به سوی اروپا عنوان کرد.

فرازی از جلسات و برنامه های تنظیم شده در سفر هیئت تجاری ایران با سرپرستی غلامحسین شافعی به قبرس توسط سفیر این کشور و روسای اتاق بازرگانی را ثمربخش خواند و افزود: دیدار با مقامات پارلمانی، سیاسی و اقتصادی قبرس حامی پیام اشتیاق بخش خصوصی ایران برای توسعه روابط با این کشور است.

وی افزود: قبرس جزیره‌ای در اتحادیه اروپا با مساحت جغرافیایی کم ولی با امکانات و موقعیت های زیاد در منطقه می‌تواند به عنوان یک همکار تجاری مناسب در کنار ایران قرار گیرد.

در ادامه «آندرپایس پ کوزوپس»، سفیر قبرس در تهران با تأکید بر مستحکم‌تر کردن روابط اقتصادی بین دو کشور، توافق اخیر اتاق های بازرگانی ایران و قبرس در شهریور ماه سال جاری همزمان با سفر هیئت ایرانی با سرپرستی غلامحسین شافعی به نیکوزیا، را گامی در راستای افزایش روابط اقتصادی عنوان کرد.

سفیر قبرس از سفر وزیر تجارت و دبیرکل اتاق قبرس به همراه گروهی از تجار و بازرگانان این کشور در بیست و نه بهمن ماه به تهران خبر داد و گفت: شرکت های فعال در زمینه های مختلف مانند صنایع غذایی و دارویی، کشاورزی و توریسم جهت برقراری ارتباط با همکاران ایرانی در اتاق ایران حضور پیدا خواهند کرد.

دیدار با سفیر اندونزی

در ادامه این دیدارها علی اکبر فرازی با دیان ویرنجوریت سفیر اندونزی، از هماهنگی و حمایت اتاق ایران برای توسعه روابط اقتصادی خبر داد و گفت: ایران با موقعیت مستحکم در منطقه و روابط خوب اقتصادی با کشور های همسایه می تواند جایگاه خوبی برای انجام فعالیت های مشترک و چندجانبه با کشورهای مختلف باشد.

دیان ویرنجوریت سفیر اندونزی از تخصیص تسهیلات بانکی و مالی به بازرگانانی که مستقیماً از اندونزی خرید می کنند خبر داد و گفت: متاسفانه تجار ایرانی محصولات تولید شده در اندونزی مانند کاکائو، قهوه، کائوچو، روغن های گیاهی و کاغذ را از کشورهای دیگری مانند تایلند و مالزی خریداری می کنند.

سفیر اندونزی از تمهیدات بکار گرفته شده برای دریافت اعطای ویزای تجاری به بازرگانان ایرانی خبر داد و گفت: در صورتی که اعضاء اتاق بازرگانی با معرفی نامه به سفارت اندونزی مراجعه نمایند روند اخذ ویزا تسریع خواهد شد.

دیدار با هیئت تجاری سنگاپور

بعد از این دیدار، علی اکبر فرازی با کودی لی مدیرکل آفریقا و خاورمیانه فدراسیون تجارت سنگاپور پیرامون سفر آتی هیئت تجاری سنگاپور به اتاق ایران گفتگو کرد. هیئتی متشکل از شرکهای فعال در زمینه های تصفیه آب، حمل ونقل، کشتیرانی، هوایی، خودرو، نفت و گاز، دارو، شرکت های حمل ونقل و لجستیک، یازدهم تا شانزدهم بهمن ماه به تهران سفر خواهند کرد و در این خصوص علی اکبر فرازی گفت: فراخوان عمومی به تمامی اعضاء اتاق ایران جهت حضور و یافتن همکاران تجاری خود ارسال خواهد شد و امیدواریم نمایندگان و تصمیم گیران بانک های سنگاپور نیز همراه این هیئت به تهران سفر کنند تا راه کاری برای رفع موانع بانکی و انجام عملیات مالی پیدا شود و به تبع آن مناسبات تجاری دو کشور توسعه یابد.

فرازی گفت: فراخوان عمومی به تمام اعضاء و علاقه مندان همکاری با شرکت های سنگاپوری داده خواهد شد تا در زمینه های فعالیت هیات تجاری سنگاپور شامل: تصفیه آب، حمل ونقل، کشتیرانی، هوایی، خودرو، نفت و گاز، دارو و شرکت های حمل ونقل لجستیک شرکای تجاری خود را بیابند.

دیدار با سفیر و هیئت تجاری ایتالیا

در دیدار پایانی علی اکبر فرازی با مائورو کنچاتوری سفیر جدید ایتالیا و آدولف اورسو که هشت سال معاون وزیر تجارت خارجی ایتالیا بود به همراه هیئتی متشکل از روسای سازمان های مهندسی و تجاری ایتالیا، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار فرازی به سابقه اقتصادی ایتالیا و کسب رتبه اول مناسبات تجاری میان کشورهای اروپایی با ایران اشاره کرد و گفت: روابط خوب اقتصادی میان دو کشور در مرحله ای شامل تغییرات شد و محدودیت های ایجاد شده منجر به تحمیل ضررهایی به شرکت های ایتالیایی فعال در زمینه های مختلف تجاری در ایران گردید که امیدواریم در تسهیل ارتباط بخش های خصوصی دو کشور گامی موثربرداریم.

سفیر ایتالیا سفر هیئت همراه به ایران را پیامی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: برپایی اولین نمایشگاه تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و ساز و محصولات وابسته به صنعت ساختمان با حضور پنجاه شرکت ایتالیایی در تهران یکی از راه کارهای عملی برای حضور بیشتر و رسیدن به موقعیت قبلی تجارت بین دو کشور است.

وی افزود: در این دیدار آدولف اورسو معاون قبلی وزیر تجارت خارجی ایتالیا و پیترو پینچینتی رئیس نمایشگاه های بین المللی ایتالیا که در گذشته به ایران سفرهای بسیاری داشته اند تمام تلاش خود را برای احیای روابط دوستانه قدیم بکار گرفته اند و امیدواریم با در نظر گرفتن اهداف کوتاه و بلند مدت، مقدمات اجرایی نمودن این اهداف را فراهم آوریم.

در ادامه آدولف اورسو که هشت سال معاون وزیر تجارت خارجی ایتالیا و بیست سال عضو پارلمان ایتالیا بود به شناخت کافی از پتانسیل های بالای تولیدی و بازرگانی ایتالیا اشاره کرد و گفت: مشتاق هستیم که مجدد به مقام نخستین شریک اقتصادی اروپایی با ایران گردیم و برای تحقق این هدف امروز اولین نمایشگاه تخصصی محصولات ایتالیایی را در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار کردیم.

اورسو به هدف گذاری ایتالیا برای سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری در زمینه هایی که شامل لیست تحریم های بین المللی علیه ایران نمی باشد، اشاره کرد و گفت: راه کارهای افزایش مناسبات تجاری و رفع موانع بانکی مرتبط با این فعالیت ها در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان علی اکبر فرازی معاون امور بین الملل اتاق ایران گفت: فصل تحریم های اقتصادی علیه ایران رو به پایان است و مطمئن هستیم که آینده مانند گذشته نخواهد بود و به ایران تنها به عنوان یک بازار نباید نگریست بلکه موقعیت خوب اقتصادی ایران در میان کشورهای منطقه و دسترسی به بازارهای همسایه می تواند زمینه ساز همکاری و تولیدات مشترک میان ایران و ایتالیا گردد.

فرازی از آمادگی اتاق ایران برای اعزام هیئت های تجاری در زمینه های مختلف به ایتالیا خبر داد و گفت: دربهای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران همیشه به روی بازرگانان و فعالان اقتصادی تمامی کشورها باز است و امیدواریم دوستان قدیمی از فرصت های به وجود آمده استفاده نمایند زیرا بجای اینکه منتظر باشیم تمامی شرایط آماده شود تا در ایران حضور پیدا کنیم باید از همین موقعیت بهره کافی را ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز