خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

ایرباس‌های جدید تا پایان سال وارد ایران می‌شود/ حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها دو روز آینده اعلام خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تعدادی از هواپیماهای سفارش شده به ایرباس وارد کشور می‌شود گفت: در حال حاضر ناوگان هوایی کشورمان به 100 هواپیمای کوتاه‌برد و 400 هواپیمایی میان‌برد و دوربرد نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کنفرانس هوانوردی کاپا هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و امسال تهران میزبان این کنفرانس بود اظهار کرد: تقریبا همه عناصر عمده و تاثیرگذار در صنعت هوانوردی در اجلاس امروز حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی مرکز تعادل طبیعی عبوری از منطقه است، ادامه داد: مدتی بود که به دلیل تحریم‌ها این کانون تعادل جابه‌جا شد و با طولانی‌شدن پروازها نه تنها مردم ایران بلکه مردم منطقه بابت پرداخت هزینه بیشتر بلیت، ضررهای زیادی  کردند.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها نه تنها باعث لطمه به منافع مردم ایران بلکه باعث وارد آمدن زیان اقتصادی به مردم منطقه شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های بازار هوایی ایران  گفت: فروش هواپیماهای کوتاه‌برد، میان برد و دوربرد و همچنین اجاره هواپیما و اجاره به شرط تملیک از ظرفیت‌های این صنعت برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

آخوندی ادامه داد: همچنین تمام ایرلاین‌ها، شرکت تعمیر و نگهداری تامین قطعات و ارائه دهنده خدمات فرودگاهی فرصت حضور در بازار ایران را دارند.

وی درباره اولویت‌های خرید هواپیما برای ناوگان هوایی کشورمان گفت: باتوجه به حجم تقاضای داخلی و همچنین تقاضایی که برای پروازهای بین‌المللی وجود دارد هم نیاز به هواپیماهای کوتاه‌برد و هم نیاز به هواپیماهای میان‌برد و دوربرد داریم.

وی افزود: ایرانی‌ها در سراسر جهان از استرالیا گرفته تا اروپا حضور دارند بنابراین برای انجام پروازهای مستقیم و پاسخ به این نیازها به هواپیماهای دوربرد هم نیازمندیم.

وی با بیان اینکه اولین قرارداد خرید هواپیما با شرکت ایرباس برای ورود 114 فروند هواپیما به زودی منعقد می‌شود ادامه داد: تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد 114 فروند وارد ایران خواهد شد و از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هم برای خرید هواپیما حمایت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مذاکرات با شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم شروع شده است.

وی با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها ایرلاین‌های  خارجی هم به راحتی وارد صنعت هوایی ایران شوند گفت: ورود به بازار هوایی ایران به این معنا نیست که ایرلاین‌های خارجی می‌توانند در برقراری پروازهای داخلی سهمی داشته باشند اما پروازهای بین‌المللی به طور قطع افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 40 درصد ناوگان هوایی ایران در حال حاضر فرسوده است گفت: از 256 فروند  هواپیما ، 150 فروند هواپیما عملیاتی است و مابقی هواپیماها زمین‌گیر و غیرفعال هستند و بنابراین تعمیر و نگهداری این تعداد هواپیما نیاز به هزینه‌های زیادی دارد.

آخوندی ادامه داد: ناوگان هوایی کشورمان در حال حاضر به 100 فروند هواپیمای کوتاه‌برد و 400 فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد نیاز دارد.

وی همچنین درباره خرید هواپیماهای روسی هم گفت: اینها شایعاتی بیش نیست و زمانی که سازمان هواپیمایی مجوز پرواز صادر کند آن هواپیما عملیاتی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر مبلغ 150 میلیون دلاری که برای کفایت سرمایه ایرلاین‌ها در نظر گرفته شده و برخی از ایرلاین‌ها نسبت به این رقم معترف هستند و آن را اهرمی برای ادغام می‌دانند گفت: اگر ایرلاین‌ها بخواهند با شرکت‌های هواپیمایی در سطح جهان و همتای خود رقابت کنند باید سرمایه‌گذاری قابل قبولی داشته باشند و مبلغ کفایت سرمایه ‌ایرلاین‌ها برای فعالیت‌های مختلف در شورای عالی هوایی تصویب شده و طی دو روز آینده اعلام می‌شود.

آخوندی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا 114 هواپیمایی که با ایرباس به تفاهم رسیده جدید و نو هستند گفت: این تعداد هواپیما بطور قطع جدید خواهند بود.

کد خبر : ۳۴۰۸۴۶