خبرگزاری کار ایران

چیت چیان:

بخش برق از پرداخت یارانه به هدفمندی یارنه‌ها حذف می‌شود

چیت چیان میزان پرداخت سالیانه به سازمان هدفمندی یارانه ها در بخش برق را دو هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با حذف پرداخت این مبلغ به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توانیم بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمید چیت چیان (وزیر نیرو) در جمع خبرنگاران درباره نگرانی بخش خصوصی در تضمین قراردادهای خود با دولت، و تفاوت قرارداد بخش خصوصی و خارجی‌ها گفت: اولا بخش خارجی هنوز برای سرمایه‌گذاری نیامده است که مشخص شود فرقی بین بخش خصوصی و خارجی‌ها قائل شده‌ایم یا نه؟ ضمن اینکه اگر به یک گروه از اینها بیشتر توجه کنیم گروه دیگر را از دست می‌دهیم و منطقی نیست تفاوتی بین سرمایه گذار داخلی و خارجی قائل شویم و با هر دو یکسان برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط انعقاد  قراردادهای تضمینی با شرکتهای داخلی بهتر از خارجی‌هاست، افزود: خارجی ها وام‌هایی با شرایط مناسبتر دریافت می‌کنند اما سرمایه‌گذاران ایرانی باید وامهای خود را باید در طول 5 سال به صندوق توسعه ملی برگردانند، این تنها تفاوت میان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.

چیت‌چیان اظهار داشت: دغدغه ها و نگرانی های سرمایه‌گذاران خصوصی از انجا نشات می‌گیرد که به دلایل شرایط تحریم امکان حضور شرکتهای خارجی در ایران نبوده است و برخی شرکتهای داخلی از این موضوع نگرانند.

وی افزود: شرایط ایجاد شده برای شرکتهای داخلی ، مناسب تر است چون امکان انتقال فناوری و گرفتن بخشی از بازار شرکتهای خارجی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند از شرط های وزارت نیرو  برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است.

چیت چیان تاکید کرد : ‌این شرط شامل سرمایه‌گذاری مستقیم نمی‌شود اما سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند محصول خود را به ایران بیاورند باید این شرایط را بپذیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون گذار در بودجه 95 این امکان را فراهم کرده است که از اوراق مشارکت برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کنیم، افزود : اسناد خزانه اسلامی یکی از راههایی است که پیش روی ما قرار داده شده و تاکنون دو هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است که 900 تا هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت بدهی در اختیار بخش خصوصی  قرار دادیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بدهی های این وزارتخانه نسبت به زمان مشابه پارسال کاهش یافته است ، افزود : در بخش آب عمدتا با استفاده از منابع عمومی فعالیت می‌کنیم که امیدواریم با استفاده از اوراق مشارکت تا پایان سال به پیمانکاران طلب عمده‌ای نداشته باشیم.

وی افزود : اما در بخش برق چون تملک دارایی چندانی نداریم  و همه متکی به درآمدهای داخلی است چالش عمده تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش برق است و باید با تکیه بر ظرفیت قانونی ایجاد شده بدهی‌ها پرداخت شود.

چیت چیان درباره حذف پرداخت بخشی از قیمت برق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها در  بودجه سال آینده گفت: این موضوع در دولت به تصویب رسیده که 102 ریالی که  به ازای فروش هر کیلووات به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می کردیم از ابتدای سال آینده حذف شود.

وی میزان پرداخت سالیانه به سازمان هدفمندی یارانه ها در بخش برق را دو هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با حذف پرداخت این مبلغ به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توانیم بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کنیم.

کد خبر : ۳۴۰۱۲۳