خبرگزاری کار ایران

معاون امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌و‌گو با ایلنا:

جذب فناوری فرصتی مطلوب در قراردادهای(IPC)برای شرکتهای E&P ایرانی

حسینی گفت: قراردادهای جدید نفتی برای شرکت‌های E&P ایرانی فرصت مطلوب ایجاد می‌کند که به توانمند شدنشان کمک می‌کند.

امیرعباس حسینی معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با غیر منطقی خواندن انتقادات به قراردادهای جدید نفتی گفت: مهمترین چیزی که در قراردهای (IPC) لحاظ شده مدیریت انتقال فناوری است که برای شرکت‌های E&P ایرانی فرصت مطلوب ایجاد می‌کند که به توانمند شدنشان کمک کرده و به این ترتیب می‌توانند صاحب فناوری شوند.

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی کمک می‌کند که تجارب قبلی را بهتر به انجام برسانیم، افزود: موضوع انتقال فناوری بند تاکیدی است که هم در بند ۴ مصوبه دولت و هم در پیوست تکنولوژی (IPC) به این موضوع بسیار توجه شده است وزارت نفت هم روی آن کار می‌کند چرا که کلیدی‌ترین نکته در قراردادهای جدید نفتی موضوع انتقال فناوری و جذب آن در داخل کشور است.

حسینی تصریح کرد: آنچه در مورد انتقال فناوری در قراردادهای(IPC)دیده شده کاملا جدید است و سعی شده که اشکالات قبلی در این موضوع کم شود.

 وی یادآور شد: ما دو روش در انتقال فناوری داریم یکی انتقال دانش فنی و دیگری چرایی دانش است الگویی که در این قرارداد‌ها دیده شده است لذا این قرارداد‌ها الگوی عمیقی هستند و امیدواریم در پیوست بتوانیم به مدلی برسیم که جذب فناوری در قرارداد‌ها به شکلی اتفاق بیفتد که هم اشکال قرارداد‌ها رفع شود که با جذب تکنولوژی بتوانیم جذب تکنولوژی بر‌تر را در صنعت نفت بصورت پایدار داشته باشیم.

کد خبر : ۳۳۹۳۸۰