خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

جوانی که از دیوار سفارت بالا می‌رود، نمی‌داند هزاران فرصت شغلی را از بین می‌برد

جوان پرشوری که از دیوار سفارت بالا می‌ورد اگر آگاه باشد هزاران فرصت شغلی از دسترس بیکاران هموطن دور می‌کند هر گز چنین کاری را انجام نمی‌دهند. خبرنگار عدالت‌جو اگر دریابد حمله به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی سفره هموطنانش را کوچکتر می‌کند به این امر مطمئنا رضایت نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن جلال‌پور در جلسه هیات نمایندگان دور هشتم اتاق بازرگانی ایران  با تبریک اجرایی شدن برجام گفت: در ابتدا جا دارد از تلاشگران خستگی‌ناپذیری که طی دو سال و نیم  گذشته در به ثمر رسیدن برجام از همه چیز خود مایه گذاشتند تبریک بگویم. با اجرای برجام ایران وارد فصل جدیدی از اقتصاد خود خواهد شد و امروز ما دلایل محکمی داریم که به آینده ایران و اقتصاد آن امیدوار شویم.

رئیس اتاق ایران افزود: امروز بیش از سال 92 در انتخابات پرشور 24 خرداد به افق توسعه اقتصادی ایران امیدواریم و به آن چشم دوخته‌ایم. ما باور داریم اگر تدبیر در کشور جاری باشد کشور، نظام قدرت مدیریت چالش‌های پیچیده و مشکلات بزرگ را که غیر قابل حل به نظر می‌رسند را دارد.

وی افزود: امروز دنیا باور کردند که در فضای متلاطم خاورمیانه چاره‌ای جز همکاری با ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به ملاقات خود با یکی از مقامات عالی رتبه اتحادیه اروپا گفت: در آن ملاقات ایشان گفت  ورود هیات‌های مختلف اروپایی سه دستاورد برای ایران دارد و نشان می‌دهد:

1- ایران آماده کار با دنیاست و بنگاه‌های ایرانی دارای قابلیت خوبی برای جذب تکنولوژی و بزرگ شدن هستند.

2- در کار با ایران بایستی به تامین نیاز منطقه چند صد میلیونی پیرامون ایران فکر کرد.

3- اتحادیه اروپا برای کار با ایران محتاج تعریف دوباره روابط خود با ایران و امریکا است.

جلال‌پور افزود: جمهوری باثبات و قدرتمند اسلامی ایران امروز در موضعی است که تعریف جدیدی از حکمت و صلابت انجام داده است. به  گمان من برجام را نباید پایان راه اصلاح اقتصادی ایران دانست. این قدم آغازین اما مهم و بسترساز در جهت اصلاح صحیح ایران است. امروز آوارهای ریخته شده روی پیست مسابقه دو استقامت اقتصاد ایران برداشته شده و مسیر درست اقتصادی باز گردیده است اما کار دشوار و سنگین رقابت اقتصادی با رقبای منطقه‌ای در پیش است.

رئیس اتاق ایران تصریح  کرد: رمز عبور از این مسیر تدبیر، صبر و تحمل است و این کار باید توسط همه ایرانیان انجام شود. امروز وقت خلق اشتغال است. وقت اولویت دادن همه به اقتصاد ایران است.

جلال‌پور با اشاره به مشکلات کشور گفت: هر آنچه که در شرایط امروز کشور به عنوان مشکل شناخته می‌شود راه حل آن اقتصادی است. امروز بحران‌های اقتصادی ایران از جمله لشگر بزرگ بیکاران تنش معیشتی، فقر و محرومیت‌های دهک‌های پایین جامعه ما که تامین نیازهای اولیه زندگی‌شان با اختلال مواجه است نگرانی اصلی کشور است. امروز بحران‌های زیست‌محیطی، کمبود منابع آبی کشور، آلودگی هوا به دلایل متعدد و فروپاشی آبی در کشور نگرانی و دغدغه پیش روی ما است و بایستی با دست همه فعالان اقتصادی و با تدبیر همه مسئولان برای عبور از آنها گام‌های بلند برداشت.

وی افزود: اقتصاد ایران مشکلات و معضلات امروز جامعه ایرانی همه ریشه در اصلاح ساختار اقتصادی ایران دارد و اولین مسئله رونق و اشتغال است چرا که اگر رونق و اشتغال به کشور داده شود و اگر تدبیر در اقتصاد کشور حکمفرما شود حتما استفاده از بیش از 80 درصد منابع آبی ما در بخش کشاورزی با درایت و تدبیر مدیریت می‌شود.

جلال‌پور ادامه داد: اگر در  کشور رونق حکمفرما شود و ما قادر به جذب تکنولوژی شویم جلوگیری از مصرف بی‌رویه در همه زمینه‌ها از جمله آب، بدون صدمه زدن به تولید و با استفاده از حداکثری از ظرفیت‌ها و با بهینه سازی مصرف امکان پذیر است. اگر تکنولوژی را به کشور بیاوریم بسیاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی حل خواهد شد.

اقتصاد ایران امروز نیاز به رونق دارد و بزرگترین  چالش آن تامین سرمایه است.

 وی افزود: دوران رشد بر محور بودجه نفت به پایان رسیده است. امروز کشور با فرار سرمایه روبرو است در جذب سرمایه خارجی و سرمایه هموطنان مقیم خارج موفق نبوده‌ایم و علت آن این بوده است که آنها ایران را در قیاس با سایر کشورها جهان محیط مناسبی برای کسب و کار نمی‌دانند. ما برای حفاظت از کیان ایران اسلامی محتاج رونق اقتصادی هستیم و برای رونق اقتصادی محتاج سرمایه و برای سرمایه محتاج بهبود محیط کسب و  کار هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کوچک و چالاک سازی دولت و ثبات سیاست‌ها، انضباط مالی؛ احترام به مالکیت فکری و امنیت سرمایه از امروز سرفصل‌های جهاد ملی برای حفظ بنیان کشور است. این مهم امکان‌پذیر است چرا که در سه سال اخیر انضباط مالی بهتر دولت توجه به ثبات سیاست‌ها و در یک کلام وجود تدبیر در تصمیم‌گیری‌های کشور علی رغم فشار تحریم و افت قیمت نفت زمینه‌ساز بهبود فضای کسب و کار کشور است.

من باور دارم که اگر امروز این نهضت در کشور ایجاد شود مردم موتور اصلی این حرکت خواهند بود.

وی با تبیین شرایط کشور گفت: مدیری که بداند استخدام دولتی و افزایش نیرو در اداره‌اش موجب عدم بهره‌وری و کم کردن سرعت کار می‌گردد مطمئنا دست به این کار نمی‌زند. جوان پرشوری که از دیوار سفارت بالا می‌ورد اگر آگاه باشد هزاران فرصت شغلی از دسترس بیکاران هموطن دور می‌کند هر گز چنین کاری را انجام نمی‌دهند. خبرنگار عدالت‌جو اگر دریابد حمله به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی سفره هموطنانش را کوچکتر می‌کند به این امر مطمئنا رضایت نخواهد داد.

وی تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار باید مطالبه ملی باشد و این امر امکان‌پذیر نیست مگر  این که ایجاد فرصت شغلی و تولید ثروت ایرانی به ارزش تبدیل شود که این امر با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما هماهنگی و سازگار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت به جای اداره مستقیم و غیرمستقیم بخش اعظم صنایع و بنگاه‌های ایرانی باید به تدوین استراتژی توسعه ایران بپردازد شایسته نیست که در سال‌های پایانی دهه چهارم نظام جمهوری‌اسلامی هنوز یک استراتژی مدرن برای توسعه ایران در دولت نداریم ما اکنون نمی‌دانیم در کدام رشته‌ها قرار است سرمایه‌گذاری کنیم و مهمتر از آن نمی‌دانیم در کدام رشته‌ها نباید حضور داشته باشیم.

وی افزود: برجام به ما آموخت که حاکمیت چقدر می‌تواند در سرنوشت کشور تاثیر سازنده باشد. برجام به ما آموخت به صحنه آوردن مردم و همراهی آنان و یکصدا کردن آحاد مردم در بستر صداقت چقدر قدرت کشور را افزایش خواهد داد.

جلال‌پور با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: مهمترین دستاورد برجام در گروی شکوفایی اقتصادی و گستردگی تجارت خارجی کشور است. تنها راه بازگشت ناپذیر کردن تحریم‌ها آن است که بنگاه‌های قدرتمند و موثر جهانی در ایران سرمایه‌گذاری کنند و بنگاه‌های ما با مشارکت تبدیل به شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای و برندهای مطرح منطقه شوند. در این صورت است که هم تحریم بی‌اثر خواهد بود و هم حفظ سرمایه‌ سرمایه‌گذاران خارجی مانع تحریم خواهد شد.

وی با اشاره به گزارش سازمان IMF رشد اقتصادی ایران در 5 سال آینده را بین 4 تا 5.5 درصد پیش‌بینی کرده است که به نظر من بخش اعظم این رشد در دوسال اول ناشی از توسعه صادرات هیدورکربوری است و کاهش هزینه‌های توازن هم در بوجود آمدن این رشد موثر است.

کد خبر : ۳۳۸۷۴۷