خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفتگو با ایلنا:

بسته خروج از رکود، موجب رشد 5 درصدی نقدینگی می‌شود / پرداخت طلب پیمانکاران، راهکار مناسب‌تری بود

بسته خروج از رکود به هیچ عنوان راهگشا نخواهد بود و تاثیر آن تنها بر روی افزایش نقدینگی است.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بسته خروج از رکود دولت اظهار داشت: بسته خروج از رکود به هیچ عنوان راهگشا نخواهد بود و تاثیر آن تنها بر روی افزایش نقدینگی است.

وی افزود: رقم 2500 میلیارد تومانی که به بخش خودرو تزریق شد با در نظر گرفتن ضریب فزاینده پولی 6.2 درصد به ازای هر یک 1 واحد افزایش نقدینگی را به همراه دارد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: در بخش لوازم خانگی نیز تصویر روشنی از ابتدا ارائه نشد و سیاست اجرای آن چندین بار تغییر کرد و نهایتا تزریق 4 هزار میلیارد تومان به این بخش به تصویب رسید که این رقم هم قطعا تاثیر خود را بر روی تورم بیشتر می کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با تزریق 2500 میلیارد تومان تا 2 درصد و با تزریق 4 هزار میلیارد تومان نیز تا 3 درصد تورم رشد خواهد کرد و در مجموع رقم 6500 میلیارد تومان تا 5 درصد نقدینگی را افزایش خواهد داد .

وی با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت تصریح کرد: سیاستی که از سوی دولت اتخاذ می شود باید یک سیاست هم پوشان باشد یعنی سیاست مالی و پولی دولت و سیاست تعرفه ای و بودجه ای در کنار هم باشند.

مستخدمین حسینی گفت: هر چند گفته می شود این سیاست دولت تحت یک شرایط خاص مطرح شد اما در ابتدا گفته شد این بسته سیاسی اقتصاد را از رکود خارج می کند اما این سیاست پولی بود نه سیاست اقتصادی.

وی خاطر نشان کرد: شیوه مناسب‌تری که دولت می توانست از آن بهره گیرد پرداخت بدهی خود به پیمانکاران بود. زیرا مضرترین سم بدنه در اقتصاد عدم پرداخت بدهی‌های دولتی به پیمانکاران است که موجب مشکلات شدیدی برای آنها نیز شده است.این در حالی است که اگر همین میزان از نقدینگی برای بدهی‌ها تزریق می شد می توانست کمک وافری به اقتصاد باشد.

وی تصریح کرد: اگر دولت به دنبال تحرک در اقتصاد بود می‌توانست اتمام پروژه‌های عمرانی و یا پروژه‌هایی که نیازمند مواد اولیه باشد را دنبال کند تا از این طریق تحریک برای تقاضا را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در میان کالاهای صنعتی، خودرو پیشران اقتصاد نیست، گفت: این اقدام اشتباه استراتژیک دولت بود. این در حالی است که دولت می توانست در اقتصاد مسکن و ساختمان تحرک ایجاد کند زیرا تا زمانی که اقتصاد مسکن و ساختمان به تحرک نداشته باشد، نمی توان بازدهی را به تولید برگرداند.

مستخدیمن حسینی افزود: اینکه به یک صنعت خاص توجه کردند و مورد حمایت قرار دادند مطلبی را حل نمی کند. آیا خواسته مردم از دولت گرفتن وام از دولت برای خرید خودرو و کارت 10 میلیونی خرید لوازم خانگی بود؟

وی با بیان اینکه بسته خروج از رکود در اجرا مسلما ضعف خواهد داشت، گفت: در خصوص لوازم خانگی، مردم کالا را می‌خرند و با قیمت پایین‌تر به فروشگاه‌ها می فروشند زیرا مردم به پول آن نیاز دارند تا آن را در چرخه زندگی خود استفاده کنند نه لوازم خانگی. البته این جهت‌گیری دولت در خصوص استفاده از کارت‌های اعتباری سیاست بدی نیست و ضرورت دارد تا توسعه پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته این موضوع نیز حائز اهمیت است که بانک مرکزی سال گذشته دستگاه‌ها را برای ارائه کارت اعتباری محدود کرده بود و امسال سیاست خود را تغییر داده و کارت‌های اعتباری به مردم می دهد.

 

 

کد خبر : ۳۳۱۹۶۹