خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی:

به دنبال راهکار سیاسی برای حل مشکل کاهش قیمت نفت هستیم / تحقق رشد 6 درصدی اقتصاد مستلزم سرمایه‌گذاری سالانه 900 هزار میلیارد تومان در کشور است

با وجود اینکه در هر مرحله از انجام مذاکرات هسته‌ای عده‌ای در نتایج کار شک می‌کردند کار تاکنون خوب پیشرفته و در این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه را صادر می‌کند و پایان بحث‌ها اعلام شده و بعد از صدور قعطنامه می‌توان دقیق‌تر راجع به آن صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه ما درمقطع مهمی هستیم که نیازمند تدبیر و فکر و اندیشه جدی برای آینده اقتصاد کشور هستیم اظهار داشت: در این موقعیت تلاش تیم مذاکره کننده کشور به سرپرستی دکتر ظریف به نقطه نهایی می‌رسد.

وی افزود: با وجود اینکه در هر مرحله از انجام مذاکرات هسته‌ای عده‌ای در نتایج کار شک می‌کردند کار تاکنون خوب پیشرفته و در این هفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه را صادر می‌کند و پایان بحث‌ها اعلام شده و بعد از صدور قعطنامه می‌توان دقیق‌تر راجع به آن صحبت کرد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: طی دو روز آینده باید منتظر بمانیم تا قطع‌نامه صادر شود و مشخص شود که چه کار بزرگی صورت گرفته.

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام توافق در مردادماه برنامه‌ریزی‌ها برای زمان بعد از تحریم وارد فاز جدی‌تری شد اظهار داشت: وزارت نفت پیشتاز از بقیه دستگاه ها وارد فاز سرمایه‌گذاری و اعلام قراردادها و طرح‌های نفتی شده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را اعلام کرده‌است تا سرمایه‌گذاران داخلی  و خارجی زمینه‌های حضور و توسعه در این صنعت را بشناسند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در پسا تحریم انتظارات انباشته شده مردم به سرعت بالار فته و مردم توقع دارند که بعد از لغو تحریم‌ها نسبت به اصلاح مسائل اقتصادی گام بردارند و دولت نیز در مسیر توسعه کشور در این امر مصمم است. اما عده‌ای برای اینکه نگذارند شیرینی لغو تحریم‌ها به کام مردم بنشینند سعی می‌کنند بر دامنه انتظارات مردم بیافزایند ولی ما تلاش می‌کنیم که اینگونه نباشد.

وی همچنین به توانمندی‌های ایجاد شده در کشور در زمان تحریم اشاره و اظهار داشت: رشد صنعت یکی از دستاوردهایی است که توانستیم در زمان تحریم بدست آوریم و در حال  حاضر نیز باید از آن محافظت کنیم.

وی ادامه داد: باید از توان داخل کشور به صورت جدی بعد از لغو تحریم‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه از عملکرد برخی شرکت‌ها در دوران تحریم ناراحتیم در ادامه گفت: تجربه تحریم‌ها به ما می‌گوید که شرکای ما باید مطمئن و راهبردی باشند و با یک تشر طرف خود را تنها نگذارند.

وی افزود: از داخلی‌ها انتظار داریم که در انتخاب شرکا دقت کنند و بازار را تبدیل به مصرف‌کننده کالای خارجی نکنند و ما از بازار ایران حمایت می‌کنیم البته این به معنای ممنوعیت ورود کالاهای خارجی نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در تدوین برنامه ششم اقتصادی مسئله توسعه اقتصادی در شش سال آینده مشخص شده تصریح کرد: اکنون پیش‌نویس برنامه ششم توسعه در دولت بررسی شده و براساس آن این برنامه باید منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که این امر موضوعی جدی در دوران پساتحریم است.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر ادغام برخی وزارت‌خانه‌ها نیز گفت: این اظهارنظرها در حد پیشنهاد است و ما در دولت هیچ تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم و دستگاه‌ها با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

وی پتروشیمی را نمونه بارزی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد اصلی اعلام شده که در تمامی دستگاه‌ها وشرکت‌ها باید حاکم باشد و گرنه از نظر اقتصاد مقاومتی مشکل دارند.

وی ادامه داد: رویکرد دورن‌زایی پتروشیمی با اتکا بر تمام ظرفیت‌های درونی کشور باید توسعه یابد و همچنین به لحاظ اهداف برون‌گرایی نیز این صنعت باید برون‌گرا بوده و در تعامل با دنیا منابع مالی و دانش کسب کرده و نسبت به صادرات کالا نیز مبادرت ورزد.

جهانگیری عدالت بنیان بودن را از دیگر رویکردهای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی ذکر کرد و گفت: این صنعت باید در مناطقی که شرایط توسعه داشته ولی جز مناطق محروم محسوب می‌شوند احداث شود تا ایجاد شغل و رفاه کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه نحوه خصوصی‌سازی در پتروشیمی دچار اشکالاتی است اظهار داشت: در حال حاضر مهم این است که صنعت پتروشیمی روش جدیدی را پیش گرفته و در این رویکرد مردم ایران باید سهام‌دار این صنعت باشند چرا که اکنون ارزش محصولات پتروشیمی بالاتر از نفت است و وقتی این صنعت چنین استعدادی دارد که می‌تواند سهم عمده‌ای از ارز مورد نیاز کشور را تامین کند چرا نباید کاری کنیم که همه مردم سهامدار آن باشند.

وی با تاکید بر لزوم دانش بنیان بودن این صنعت اظهار داشت: در مدیریت و توسعه صنعت پتروشیمی استفاده از تکنولوژی روز باید حکمفرما شود و این امر نیز از دیگر رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی قادر است تمام رویکردهای اقتصاد مقاومتی را حاکم کرده و اولین الگوی اقتصاد مقاومتی درکشور باشد.

جهانگیری در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور درطی دهه گذشته اشاره و اظهار داشت: طی ده سال گذشته ایجاد شغل در کشور در حد صفر بوده چرا که کشوری که در دهه‌های قبل سالی 590 هزار شغل ایجاد می‌کرد قطعا ایجاد 50هزار شغل صفر تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: طی ده سال آینده تعداد فارغ‌التحصیلان کشور به 890 هزار نفر می‌رسد که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آمد مردم طی دهه گذشته 29 درصد کاهش یافته اظهار داشت: ما برای رفع چالش‌های رشد اقتصادی و ایجاد شغل و همچنین افزایش درآمد مردم باید در برنامه ششم سیاست‌های گذاری‌های لازم را داشته‌باشیم.

وی خاطر نشان کرد: ماموریت اقتصاد ایران ایجاد شغل و رفاه و همچنین افزایش رشد اقتصادی است و در این بین صنعت نفت و گاز و پتروشیمی سهم اصلی را در رشد اقتصادی خواهد داشت.

جهانگیری با بیان اینکه براساس روال گذشته رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد دور از دسترس است خاطر نشان کرد: با این وجود ما معتقدیم که اقتصاد کشور باید به رشد 6درصدی برسد و برای رسیدن به این هدف باید سالانه 900هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌باشیم و شرایط امنی بوجود آید که بخش‌خصوصی نیز وارد این حوزه شود وهمچنین نهادهای عمومی در سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: اکنون بهترین فرصت است که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کنند چرا که ایران به لحاظ اینکه ده درصد از ذخایر نفت جهان و 18 درصد از ذخایر گاز دنیا را داراست به لحاظ ذخایر هیدروکربوری مقام اول دنیا را دارد ضمن اینکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین جمعیت کشور و همسایگان و همچنین نیروی تحصیلکرده جوان دارای موقعیت ویژه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: کشور ما قادر است در دهه آینده نه تنها مشکلات اقتصادی خودش بلکه درحل مشکلات اقتصادی دنیا نیز گره‌گشا باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از توافق ژنو هیات‌های خارجی زیادی وارد کشور شدند اظهار داشت: کشور ما استعداد و شرایط ویژه‌ای دارد و ما نیز نیاز داریم که از سرمایه‌های خارجی در مسیر توسعه استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: ما می‌توانیم در تامین انرژی دنیا نقش جدی را ایفا کنیم چرا که در نظر داریم که سهم تولید نفت و گاز را متناسب با ذخایر داشته‌باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ما با توطئه کاهش بهای نفت روبرو هستیم اظهار داشت: کاهش قیمت نفت برای ما قابل فهم نیست چرا که برخی کشورها نه تنها به منافع خود بلکه به منافع دیگر کشورها نیز آسیب می‌زنند البته غیر از اهداف سیاسی دلایل اقتصادی نیز دارد.

جهانگیری با تاکید براینکه باید به دنبال راهکارهای سیاسی برای حل مشکل کاهش قیمت نفت باشیم خاطر نشان کرد: هنوز ما یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم وبه محض لغو تحریم‌ها در چند ماه آینده به میزان تولید قبل از تحریم می‌رسیم لذا باید به دنبال راهکاری برای کاهش قیمت نفت باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که دولت باید به طور جدی در آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری داشته باشد تصریح کرد: توسعه این صنعت باید در اولویت توسعه صنعتی کشور قرار گیرد و در این راستا باید دغدغه سرمایه‌گذاران به لحاظ تامین خوراک و همچنین قابل رقابت بودن قیمت و قابل پیش‌بینی بودن آینده برطرف شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک در دولت مصوب شده وبه زودی قیمت‌ها اعلام می‌شود اظهار داشت: برای توسعه صنعت پتروشیمی زیرساخت‌ها باید در مناطق ویژه به خصوص سواحل عمان و چابهار فراهم شود چرا که این مناطق می‌توانند کانون اصلی توسعه این صنعت باشند وبا توجه به معافیت مالیاتی می‌توانند در صدر اهداف صنعت پتروشیمی قرار گیرند.

وی همچنین گفت: باید تکمیل زنجیره ارزش مد نظر قرار گیرد و برای تکمیل حلقه‌های پایین‌دستی بخش‌خصوصی نیز باید حضور پیدا کند چرا که درآمد زایی و شغل بیشتری ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۳۲۹۱۳۴