خبرگزاری کار ایران

خطیبی مطرح کرد:

کاهش قیمت‌گاز مهمترین دغدغه کشورهای صادرکننده/ افزایش 32 درصدی تقاضای گاز تا سال 2014

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۶۴۳

مهمترین دغدغه کشورهای صادرکننده گاز در نشست عمومی سران کشورهای صادرکننده گاز کاهش قیمت گاز بودکه اگر این کاهش قیمت گاز ادامه داشته باشد سرمایه گذاری ها در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه‌خبر، امروز نشست‌ مجمع‌عمومی سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار شد. کشورهایی که بیش از 67 درصد ذخائر گاز دنیا را در اختیار دارند. این کشورها به گونه‌ای می‌توانند غول‌های بزرگ دنیا لقب داشته باشند. مهمترین دغدغه‌ای که کشورهای صادرکننده‌گاز در اجلاس مطرح کردند بیشتر درباره قیمت گاز بود، این موضوع با حضور خطیبی کارشناس ارشد انرژی در استودیو شبکه‌خبر بحث و بررسی شد.

خطیبی گفت: اجلاس موفق بوده و به اعتبار کشورها در دنیا می‌افزاید. مدتی است قیمت نفت و گاز کاهش یافته و باعث نگرانی کشورها شده؛ در این اجلاس هم سخنران‌ها به همین وضع نابسامان قیمت‌نفت اشاره و اظهار نگرانی کردند که اگر همین روال ادامه یابد سرمایه‌گذاری‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. چنین توانی در مجمع وجود دارد و چون بزرگترین تولید کنندگان وجود دارند ولی اینکه مجمع از این پتانسیل استفاده می‌کند به آینده بر می‌گردد.

خطیبی درباره  اینکه چرا قیمت گاز در بین کشورها متفاوت است، گفت: در بازار cng فرق دارد زیرا بر خلاف بازار نفت به هم پیوسته نیست و بازار ساختار و ویژگی‌های خودش را دارد. بازار گاز بازار خاصی است که متفاوت از نفت است و قراردادهای آن هم بلندمدت و بالای 20 سال است. البته هر از چندی تعدیل می‌شود.  تا سال 2040، سی و دو درصد به تقاضای گاز اضافه می‌شود و درصد رشد سالیانه آن هم 2/4 درصد است که بالاترین ضریب رشد در میان حامل های انرژی است که پاک بودن، ارزان بودن و سازگاری با محیط زیست از ویژگی های آن است. اقبال به گاز در کنار پایین بودن قیمت آن، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کرده است که باعث کند شدن سرمایه گذاری شده است. هم کشورهای سرمایه گذار و هم شرکت های بین المللی نگران بازگشت سرمایه خود با یک سود منطقی هستند.وی گفت: انتظار داریم امنیت عرضه، امنیت بازار و تقاضا را ایجاد کند.

این کارشناس ارشد انرژی درباره نقش ایران برای تقویت سازمان نیز گفت: ایده تشکیل این مجمع از طریق ایران بود که رهبری نقش داشتند. با توجه به لغو تحریم ها و افزایش سریع تولید گاز در ایران بارهای صادراتی است که یکی پس از دیگری به روی ایران گشوده خواهد شد که باید با تعیین قیمت دقیق، صادرات سودآور باشد. باید قیمت ها اصلاح شود وبازار مستحکمی داشته باشیم تا عرضه را به بازار هدیه کنند.

 

ترکمنستان به عنوان یکی از مهمانان ویژه اجلاس صادرکنندگان گاز در سطح عالی حضور پیدا کرد. این هیات بلندپایه به ریاست رئیس جمهور ترکمنستان در تهران هستند که روز گذشته نیز 9 سند همکاری با این کشور امضاء شده است. برای بررسی ظرفیت ها و چشم اندازهای روابط ایران و ترکمنستان مجله آسیا و آفریقای شبکه خبر گفتگویی با سفیر سابق ایران در ترکمنستان انجام داده است، که در ادامه با هم می خوانیم.

تیتر امشب/ فرقانی سفیر ایران در ترکمنستان

فرقانی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در خصوص مفاد تفاهم نامه هایی که این کشور با مقامات کشورمان امضاء کردند، گفت: رئیس جمهور ترکمنستان و هیات همراه امروز هم به عنوان عضو مهمان در اجلاس کشورهای صادر کننده گاز در تهران شرکت کردند. روز گذشته 9 یادداشت تفاهم توسط مسئولین کشور به امضاء رسید. این تفاهم نامه ها در زمینه های بهداشت و درمان ، حمل و نقل و ترانزیت ریلی و دریایی در دریاچه خزر، راه آهن سه جانبه، همکاری ها در حوزه ورزش، همکاری در زمینه استاندارد بین دو کشور، همچنین خط انتقال برق از ترکمنستان به ایران، همکاری در زمینه و احداث جاده عشق آباد به تهران، و همکاری در زمینه رادیو و تلویزیون بودند  که به امضاء مسئولین ذیربط دو طرف رسید.

فرقانی در خصوص حجم روابط تجاری و اقتصادی دو طرف گفت: در حال حاضر حجم روابط دو کشور ایران و ترکمنستان حدود 4 میلیارد دلار است که این رقم به ویژه برای ایران قانع کننده نیست. اما با توجه به مذاکراتی که روسای دو جمهور داشتند قرار شد ظرف ده سال این عدد به  مبلغ 60 میلیارد دلار برسانند. اگرچه این رقم خیلی بالاست، اما امیدواریم که به بخشی از این رقم برسیم. علت پایین بودن این حجم روابط تجاری نیز، مشکلاتی است که هم در ترکمنستان و هم در ایران داریم که به ویژه در ترکمنستان بیشتر است که امیدواریم که این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

سفیر سابق ایران در ترکمنستان در خصوص چشم انداز روابط با ترکمنستان نیز افزود: ما روابط سیاسی بسیار خوبی با این کشور داریم. از نظر سیاسی هیچ مشکلی نداریم. مرز طولانی 920 کیلومتر مرز صلح شناخته می شود. اما این انتظار است که همکاری سیاسی موجود ارتقاء پیدا کند. به ویژه در ارتباط با دریای خزر که  نیاز به دیپلماسی فعال برای دسترسی به یک تفاهم نهایی در مباحث حقوقی است.

این دیپلمات با سابقه کشورمان در خصوص ظرفیت های کریدور شمال به جنوب که تنها راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای گرم است برای توسعه همکاری های دو جانبه گفت: ایران امکانات لازم برای این کشورها را فراهم کرده و با توجه به مشکلات امنیتی که در افغانستان و پاکستان است، ایران تنها راه دسترسی به آبهای آزاد است. تفاهم خوبی بین 5 کشور، ایران، ترکمنستان و ازبکستان و دو کشور عربی حاشیه جنوب خلیج فارس صورت گرفته است که احتمالا سایر کشورهای آسیای مرکزی به این تفاهم خواهند پیوست. این کشورها اهمیت زیادی به ترانزیت قائل هستند و امیدواریم که در آینده شاهد گسترش روزافزون این همکاری ها باشیم.

فرقانی در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر نیز گفت: در زمینه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نزدیک ترین روابط را ایران و ترکمنستان دارند. اختلافاتی وجود دارد که اختلافات فنی و تخصصی است. در این اختلافات نیز ما کمترین تنش را با این کشور داریم. این کشور از طرح ایران که تقسیم 20 درصدی حمایت می کند. در آن صورت قطعا به حل نهایی رژیم حقوقی دریای خزر خواهند رسید. به رغم اختلافات در حال حاضر، هیچ گونه مشکلی برای مسایل فنی، تجاری و انرژی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز