خبرگزاری کار ایران

ستاری در سفر استانی به آذربایجان شرقی عنوان کرد؛

رونق اقتصاد دانش‌بنیان با حضور سرمایه‌گذاران در بخش ایده‌های فناورانه

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۷۹۴

ایجاد زیست بوم کارآفرینی باید زمینه ساز رشد و توسعه داشته باشد و از طریق فضای حرکتی برای جوانان باید فراهم شود؛ در همین راستا معاونت علمی و فناوری پروژه‌های پژوهشی مرز دانش و در راستای ظرفیت‌ها و مزیت های سرزمینی استان را مورد حمایت قرار می‌دهد تا با همکاری دانشگاه‌ها،زمینه رشد و تجاری سازی نوآوری جوانان تحصیلکرده استان فراهم شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز در سفر به استان آذربایجان شرقی گفت: تا زمانی که سرمایه گذاران سرمایه های خود را در بخش ایده های فناورانه، سرمایه گذاری نکنند، اقتصاد کشور به سوی دانش بنیان شدن حرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که امروز در ادامه سفرهای استانی خود به آذربایجان شرقی سفر کرده است، در دیدار با جمعی از فناوران، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه کارآفرینی و زمینه خلاقیت و نوآوری در استان گفت:  ایجاد زیست بوم کارآفرینی باید زمینه ساز رشد و توسعه داشته باشد و از طریق فضای حرکتی برای جوانان باید فراهم شود؛ در همین راستا معاونت علمی و فناوری پروژه‌های پژوهشی مرز دانش و در راستای ظرفیت‌ها و مزیت های سرزمینی استان را مورد حمایت قرار می‌دهد تا با همکاری دانشگاه‌ها،زمینه رشد و تجاری سازی نوآوری جوانان تحصیلکرده استان فراهم شود.

حمایت ویژه دولت از فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان

وی، طی بازدید از دو شرکت فناور شیمی پژوهش تبریز و شرکت صنایع صبح پارلار آسیا، با اشاره به حمایت دولت برای گسترش شرکت ها و موسسه‌های دانش بنیان گفت: دولت، شرکت‌ها و واحدهای فناور  و دانش بنیان را بر اساس سیاست‌ها مورد حمایت قرار می‌دهد، چراکه توسعه روزافزون با گسترش شرکت های دانش بنیان محقق می‌شود.

نیروی انسانی ارزنده‌ترین سرمایه و ثروت کشورمان است

رییس بنیاد ملی نخبگان، با حضور در اتاق بازرگانی تبریز، ضمن اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های عظیم نهفته کشورمان در این استان، توانمندی و نوآوری نیروی انسانی جوان را مهم ترین سرمایه کشورمان دانست و افزود: بر اساس فرهنگ نادرست اقتصاد منبع محور، منابع محدود زیرزمینی را ثروت کشورمان تلقی می‌کردیم، در حالی‌که سرمایه این مملکت تنها نفت و گاز آن نبوده و نیروی انسانی کشور مهم ترین سرمایه آن است و نباید این سرمایه‌ها را به سادگی از دست بدهیم.

ستاری در ادامه، ضمن اشاره به وجود 38هزار نفر دانشجو در استان آذربایجان شرقی، این ظرفیت را ارزنده‌ترین سرمایه کشورمان در دل دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌ها بخش بزرگی از ثروت و سرمایه کشورمان را در دل خود دارند و باید با به کارگیری آنان در مسیر خلاقیت و نوآوری از طریق به کارگیری آنان در مراکز رشد نوآوری، زمینه کارآفرینی و بروز خلاقیتشان را فراهم کنند.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، همچنین کشورمان  را نیازمند ایجاد زیرساخت ها و فرهنگسازی برای ورود جریان دانش به صنعت دانست و افزود: در حالت فعلی کشور از نظر شرایط اقتصادی قطعا وضعیت مطلوبی ندارد، اما در طول چند سال اخیر ،‌کاهش تکیه به درآمدهای نفتی،‌فرصتی بزرگ برای در اختیار همه ما قرار داده است تا از ظرفیت ارزنده توانمندی بیش از  32 میلیون جوان بین 20 تا 30 سال بر مبنای دانش و نوآوری آنان در بستر کارآفرینی بخش خصوصی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان بهره ببریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به حضور نیروهای مجرب ایرانی در تمام شرکت های بزرگ جهانی، با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ سازی و سرمایه گذاری بر روی ایده و دانش درکشور ادامه داد: ما نیازمند صنایعی هستیم که به تولید دانش و نو آوری در صنعت منجر شوند.

بهره مندی از دانش و فن نسل جوان جهت توسعه علم و فناوری اجتناب ناپذیر است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بهره مندی از دانش و فناوری نسل جوان برای توسعه علم و فناوری را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: شرکت های دانش بنیان به شرطی از حمایت دولتی برخوردار می شوند که دانش خود را به محصول جدید تبدیل کنند.

ستاری در این خصوص ادامه داد: حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی و گمرکی، ارایه تسهیلات کم بهره و معافیت های سربازی است.

وی در ادامه با تاکید بر بسط و توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از ایده های جدید جوانان، مشکل اصلی کشور را فقر فرهنگی در زمینه بهره مندی از ایده های فناورانه دانست و ابراز داشت:  جوانان ما از ذهنی خلاق برخوردارند و جسارت لازم را دارند و می توانند ایده و دانش خود را به محصول تبدیل و آن را تجاری سازی کنند.

دولت نباید رقیبی برای بخش خصوصی باشد

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر نقش آفرینی بخش خصوصی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و ورود نوآوری و فناوری های به عرصه تجاری، بر حمایت های دولت از بخش خصوصی در قالب تسهیلات و تسهیل گری اشاره کرد و ادامه داد: ساختار دولت با ساختار کار تجاری هم‌خوان نبوده و نباید دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد این صحنه شود.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، ضمن اشاره به حمایت دولت از طرح‌های کلان فناوری تولیدی بخش خصوصی بر ورود فناوری به عرصه صنعت و تجارت توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: امروزه فناوری حرف اول را در دنیا می زند و باید دانش ما در تمامی بخش های تولیدی و صنعتی ورود پیدا کند. متاسفانه پژوهش و تحقیقات در این زمینه باید به دست بخش خصوصی تعریف و عملی شوند چراکه تحقیق و پژوهش دولتی نتیجه بخش نخواهد بود و  باید برای تحقق این مهم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

جلوگیری از خام‌فروشی منابع

ستاری، با تاکید بر جلوگیری خام  فروشی بسیاری از محصولات صادراتی کشورمان همچون نفت، معادن، محصولات کشاورزی، زرشک، عسل و زعفران، تصریح کرد: خام فروشی باید متوقف شود و با ورود نوآوری و دانش به صنعت کشورمان، با بهره‌مندی از خلاقیت و نوآوری، محصولات دانش بنیان تولید و فرآوری شوند تا محصولات جدید طراحی شد، قابلیت ارزش آوری و با ارزش افزوده و  عرضه در بازارهای جهانی عرضه داشته باشند.

ضرورت رفع فقر فرهنگی  اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اصلی ترین ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنیان را ترویج و توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دانست و  با بیان این‌که مشکل اصلی کشور ما فقر فرهنگی در زمینه بهره مندی از ایده های فناورانه است، گفت: جوانان دارای ذهن خلاق هستند و با جسارتی که در آنها وجود دارد، می توانند ایده و دانش خود را به محصول تبدیل و تجاری سازی کنند.

وی افزود: تا زمانی که سرمایه گذاران سرمایه های خود را در این بخش سرمایه گذاری نکنند، اقتصاد کشور به سوی دانش بنیان شدن حرکت نخواهد کرد.

ستاری همچنین  با اشاره به توجه و حمایت جدی استاندار آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان و فناورانه ادامه داد: این توجه ها و حمایت ها موجب افزایش چشمگیر شرکت های دانش بنیان در این استان شده است.

وی افزود: توجه و حمایت جدی استاندار آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان و فناورانه موجب شده است تا تعداد این شرکت ها در این استان افزایش چشم گیر یابد.

براساس این گزارش، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در راس هیاتی صبح امروز وارد شهر تبریز مرکز آذربایجان شرقی شد و در 2 واحد صنعتی شرکت دانش‌بنیان اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی، مرکز نوآوری دانشگاه تبریز و در جمع صنعتگران و بازرگانان این استان حضور یافت و با فعالان تجاری و اقتصادی این استان به گفت‌وگو پرداخت. ستاری همچنین در ادامه سفر خود از جشنواره ربع رشیدی تبریز دیدن کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز