خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تولید سالانه 150 هزار تن خرما در فارس

مدیر کل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، اصلاح و نوسازی باغ‌های خرما را از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی دکتر حسن‌پور در دومین جشنواره مردمی خرما و قصب در شهرستان فراشبند، گفت: علاوه بر اصلاح و نوسازی باغ‌های خرما؛ هرس، تغذیه، اصلاح سامانه‌های آبیاری، بسته‌بندی و کمک به توسعه صادرات این محصول از سیاست‌های وزارتخانه در خصوص محصول خرما است.

در این نشست دکتر قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سطح زیر کشت خرما در استان فارس ۳۳ هزار و ۱۷۰ هزار هکتار و تولید سالانه آن بیش از ۱۵۰ هزار تن است.

وی افزود: استان فارس ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند و تا کنون بیش از ۱۰۰ رقم خرما در این استان شناسایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه بیشترین میزان سطح زیر کشت خرما مربوط به رقم خرمای شاهانی با ۳۳. ۸ درصد سطح زیر کشت در استان است، اظهار داشت: ارقام زاهدی و کبکاب با ۲۵. ۷ درصد و ۱۳. ۵ درصد مساحت زیر کشت در رتبه‌های بعدی تولید در استان فارس است.

وی تصریح کرد: این سه رقم، در مجموع ۷۳ درصد از سطح زیر کشت باغ‌های خرمای استان فارس را شامل می‌شوند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: کار برداشت خرما در استان از مرداد ماه آغاز و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

قاسمی در خصوص طرح اصلاح و نوسازی باغ‌های خرما در استان گفت: ادامه اجرای این طرح مزیت‌های متعددی را به همراه دارد که می‌توان به تغییر و اصلاح شیوه جمع‌آوری، حمل و تحویل خرما، فرهنگ‌سازی، فعال شدن بخش صنایع فرآوری خرما، اشتغال‌زایی، کاهش ضایعات در بسته‌بندی و رعایت مسایل بهداشتی اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، راه‌اندازی و توسعه واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصول و همچنین احداث سردخانه برای نگهداری محصول و توسعه مکانیزاسیون برای عملیات داشت و برداشت خرما را از دیگر برنامه‌های این سازمان در جهت حمایت از نخلکاران عنوان کرد.

وی افزود: خرما میوه‌ای با ارزش غذایی بالاست که امروز مصارف غذایی و صنعتی آن به موازات یکدیگر پیش می‌رود و با تلاش باغداران و همکاری کار‌شناسان کشاورزی فارس در زمره محصولات سالم قرار دارد.

قاسمی از کمبود اعتبارات برای اصلاح و احیای باغات قدیمی و توسعه باغات جدید خبر داد و گفت: خشکسالی‌های اخیر و افت منابع آبی، تهدید جدی در جهت حفظ و نگهداری باغات خرما و تولید محصول در استان است.

وی یادآور شد: در جهت بهره‌وری از آب و مدیریت صحیح آن نیازمند به جهاد گلخانه‌ای در سطح استان فارس هستیم.

کد خبر : ۳۱۲۷۳۶