خبرگزاری کار ایران

با همت متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد:

اجرای طرح علاج‌بخشی تونل انزاب تاجیکستان در مراحل پایانی

طرح علاج‌بخشی تونل "انزاب" تاجیکستان که مراحل اجرایی آن به متخصصان ایرانی سپرده شده است، با اتمام عملیات بن ریزی کف تونل به مراحل پایانی خود نزدیک شد.

به‌گزارش ایلنا، جانشین مجری طرح تونل «انزاب» تاجیکستان با خبر به اتمام رساندن عملیات بتن ریزی این تونل، عنوان کرد: با اتمام عملیات بتن ریزی کف تونل انزاب، شرایط انجام عملیات ترمیم دیواره‌ها، تزریق سقف، حفاری و بتن کانال‌های متعدد مهیا شد.

صابری هدف از این طرح، علاج‌بخشی و آماده سازی کامل این تونل به عنوان مهم‌ترین تونل ارتباطی کشور تاجیکستان بود که قسمت جنوب و شمال این کشور را به هم متصل می کند.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه را بیش از 83 درصد اعلام کرد و ابراز داشت: با توجه به پرآبی و ورود آب از سقف، دیواره ها، بتن ریزی کف از جمله مهم ترین و مشکل‌ترین فعالیت های این طرح بود که با برنامه‌ریزی مناسب فنی و اجرایی مهندسان شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران، اجرای بتن کف، زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.

وی با بیان اینکه، این تونل 5 کیلومتری شهرهای مهم «دوشنبه» و «خجند» را به هم متصل می‌کند، عنوان کرد: این تونل به علت نقش پررنگ و استراتژیک در کشور تاجیکستان، تونل «استقلال» نامگذاری شده است و در ارتفاع حدود 2800 متری از سطح دریا قراردارد.

جانشین مجری طرح تونل انزاب تاجیکستان اظهار کرد: در این طرح، به موازات تونل اصلی یک رشته تونل زهکشی و هوارسانی نیز قرارگرفته است که آب های جاری تونل اصلی به داخل آن هدایت می شود.

همچنین به جهت نقش تونل «استقلال» در اقتصاد و حمل ونقل کشور تاجیکستان، این تونل در شرایط ساخت پروژه به طور کامل مسدود نشد و این موضوع سبب شد تا وزیر نقلیه کشور تاجیکستان مراتب تشکر و رضایت دولت متبوع خویش را از عملکرد و راهبری شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران ابراز نماید.

لازم به ذکر است راهبری تونل انزاب تاجیکستان که بخشی از اعتبار آن از محل کمک های جمهوری اسلامی ایران تامین می شود به دلیل مشکلاتی که طی سال های قبل در اجرای آن و بهره برداری زودهنگام آن به وجود آمده بود، از تاریخ اردیبهشت 93 توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران سپرده شد.

کد خبر : ۳۱۱۶۴۳