خبرگزاری کار ایران

حفاری تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز می‌شود

حفاری مکانیزه انتقال آب از سدکانی سیب به دریاچه ارومیه، در این هفته با حضور وزیر نیرو آغاز می شود.

به گزارش ایلنا، سید محمدرضا رضازاده امروز در نشست خبری که در ساختمان اصلی شرکت آب نیرو برگزار شد، گفت: یکی از برنامه های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه است که به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است .

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تشریح کرد: سد کانی سیب آخرین نقطه ای است که می شود به صورت ثقلی و در کانال های روباز، آب را به دریاچه ارومیه انتقال داد.چون بقیه پروژه ها به علت ارتفاع سطح  نیاز به پمپاژ آب چند صد متری دارند و یک هزینه دائمی بهره برداری را نیز در برمی گیرند.

  وی همچنین به حوزه مجاور رودخانه «بادین آباد» که 300 میلیون متر مکعب آب وارد می کند، اشاره کرد که با یک کانال انحرافی 9/5 کیلومتری بخش عمده ای از این آب را به پشت سد کانی سیب انتقال می دهد.

رضازاده عنوان کرد: مجموع این آبها با رهاسازی نیاز زیست محیطی که در آن محدوده وجود دارد، حدودا 650 میلیون مترمکعب آب از پشت مخزن سد کانی سیب را به حوزه دریاچه ارومیه منتقل می کند.

وی  درباره جزئیات اجزای این پروژه اظهار کرد: برای انتقال این حجم آب به داخل دریاچه ارومیه، یک تونل با قطرنهایی 5/5 متر طراحی شده است که مجموعا3/35 کیلومتر طول تونل است که خود به دو بخش 21 کیلومتری خروجی و بخش ورودی 14 کیلومتری تقسیم شده است.

وی در ادامه افزود:  2 دستگاه TBM  از نوع «دبل شیلد هارد راک» ساخت NFM فرانسه خریداری شده که دو پوسته ای و برای سنگ های سخت است که از روز سه شنبه راه اندازی می شود. مهندس رضا زاده  درباره راه اندازی دومین TBM خریداری شده گفت: TBM دوم بهمن ماه به ایران می رسد و امیدواریم از اردیبهشت سال آینده شروع به حفاری کند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان این مهم که زمانبندی حفاری پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه تا ابتدای سال 98 طول می کشد، افزود: برای این تونل 21 کیلومتری، ماهانه 500 متر پیشروی، پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: هزینه ارزی- ریالی کل پروژه 1600 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با بیان این نکته که دریاچه ارومیه 15 تا 30 میلیارد مترمکعب آب کم دارد، افزود: با این انتقال سالانه 650میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه تامین می شود، بنابراین باید پروژه های دیگری در محدوده دریاچه ارومیه به اجرا درآید تا شاهد احیای این دریاچه باشیم. وی اضافه کرد:  برای اینکه آب انتقالی به دریاچه هدایت شود کانالی در خروجی تونل تا دریاچه کشیده می شود.

وی با اشاره به این نکته که حدود 5میلیون نفر در محدوده دریاچه ارومیه زندگی می کنند و اراضی کشاورزی این منطقه،  طی 25 سال گذشته 3برابر شده و از 150 هزارهکتار به 450 هزار هکتار افزود: احیای دریاچه ارومیه به مشارکت و همراهی تمامی ذینفعان بستگی دارد.

لازم به ذکر است، سدخاکی کانی سیب حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پیرانشهر است که  50 متر ارتفاع و 330 میلیون مترمکعب مخزن دارد.

کد خبر : ۳۱۰۷۴۷