خبرگزاری کار ایران

حائری در نشست حاشیه‌ای نمایشگاه یازدهم آب:

با لغو تحریم‌ها، تولید کنندگان داخلی ارتقای کیفیت نداشته باشند از دور رقابت خارج می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۹۶۵

در سال‌های گذشته که در شرایط تحریم به سر می‌بردیم صنعت ‌آب و برق به وسیله تولیدکنندگان داخل کشور چرخید اما غیرقابل انکار است که زمانی که فضای سیاسی کشور باز می‌شود محصول خارجی باکیفیت بالا و قیمت پایین وارد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون حائری رئیس مرکز توسعه صادرات وزارت نیرو در نشست تخصصی حمایت از ساخت داخل و توسعه صادرات و خدمات فنی و مهندسی و کالا که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه  بین‌المللی آب و فاضلاب برگزار شد گفت: وزارت نیرو سال گذشته 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی را به خود  اختصاص داده است اما باتوجه به توانایی داخل کشور به هیچ وجه در حد و اندازه صنایع داخلی نیست و باید ده‌ها برابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: البته  این جا نیز باید در نظر داشت که اگر تحریم‌ها برداشته شود صنایع تولیدکننده داخلی ممکن است دچار مشکل شوند لذا باید فضا کنترل شده و از صنایع داخلی و خدمات فنی و مهندسی حمایت شود.

حائری اظهار داشت: تاکنون 6.6 میلیارد دلار برای 100 پروژه خدمات فنی و مهندسی اعتبار داریم اما قطعا باید این مبلغ برای تعداد پروژه‌های کمتری تخصیص یابد زیرا باعث بالا رفتن کیفیت  کار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به یکی از برنامه‌هایی که از طریق سندیکای برق آغاز شده  اشاره کرد و گفت:  از جمله برنامه‌های این سندیکا حمایت از تولید بر مبنای دانش بومی بوده است لذا ما باید این برنامه را در دیگر بخش‌های آب و برق نیز دنبال کنیم یعنی ساخت داخل  و استانداردسازی بالا و باکیفیت با کمک تولیدکنندگان افزایش داشته باشد تا زمانی که محصولات خارجی وارد کشور می‌شوند توان رقابت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته که در شرایط تحریم به سر می‌بردیم صنعت ‌آب و برق  به وسیله تولیدکنندگان داخل کشور چرخید اما غیرقابل انکار است که زمانی که فضای سیاسی کشور باز می‌شود محصول خارجی  باکیفیت بالا  و قیمت پایین وارد کشور می‌شود. با توجه به این شرایط ما باید از محصول داخلی به شرط رقابت‌پذیر بودن با انواع خارجی حمایت کنیم.

حائری تصریح کرد: برای حل این موضوع یعنی حمایت از تولیدکننده‌ای که محصول باکیفیت ارائه می‌دهد باید مشکلات‌شان نیز حل شود یعنی ما باید  مشکلات بانک‌ها گمرک، فاینانس، صدور ضمانتنامه را حل کنیم و همچنین به جایی برسیم که کارفرمایان تردیدی در پروسه ساخت داخل نداشته باشند و تولیدکنندگان نیز با قضاوت منطقی  آمادگی رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند.

وی یادآور شد: تا زمانی که تولیدکننده آماده نباشد صرفا کمک وزارت نیرو مسئله را حل نمی‌کند لذا امیدواریم در فضای بعد از تحریم صنعت آب و برق که دارای پتانسیل‌بالایی است بتواند سهم بیشتری را جهت صادرات به خود اختصاص دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز