خبرگزاری کار ایران

تفاهم نامه مشترک ایارن و فرانسه امضا شد:

گسترش روابط کشاورزی و تجاری

در نشست مشترکی که بین وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و وزیر کشاورزی فرانسه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد طرفین با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای بر نقش محوری کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی و همچنین اهمیت همکاری دو جانبه در گسترش روابط کشاورزی و تجاری تاکید نمودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا  در این تفاهم‌نامه محمود حجتی و استفان لوفل با توجه به اولین نشست کمیته مشترک کشاورزی دو کشور در 27 می 2015 برابر با 6 خرداد 94 و توجه به علاقه و تمایل بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های کشاورزی از تقویت سطح روابط دو طرف استقبال کردند.

دو وزیر زمینه‌های مختلفی از بخش کشاورزی از جمله تولیدات گیاهی، دام و بهداشت آن تحقیقات مسائل اقلیمی و اگرواکولوژی را مورد توافق قرار دادند.

تبادل دانش فنی در زمینه معرفی واریته‌های جدید و تبادل فراورده‌های بخش حفظ نباتات از حوزه تولیدات گیاهی همکاری در زمینه ارتقا سطح تولید بز و انتخاب نژادهای برتر گاو و گوسفند گواهی بهداشتی و انتقال تجارب در زمینه کاهش آنتی‌بیوتیک‌ها در بخش دام و ایجاد تورهای مطالعاتی در بخش تحقیقات از جمله موارد مورد توافق طرفین در این تفاهم‌نامه است. در متن تنظیمی طرف فرانسوی ضمن تقدیر از مسئولان کشورمان در حمایت از بازنگری موافقت‌نامه لیسبون، پیشنهاد همکاری دوجانبه در این زمینه را اعلام نمود که مورد پذیرش و استقبال مسئولان کشورمان قرار گرفت.

همچنین در خاتمه این نشست طرفین توافق نمودند که سرمایه‌گذاری مشترک در بخش کشاورزی و غذا را مورد حمایت خود قرار دهند.

بر اساس این گزارش به دنبال این نشست و مفاد تنظیمی در تفاهم‌نامه تنظیمی معاون امور زراعت وزارت جهاد  کشاورزی و نماینده تام‌الاختیار شرکت MFD با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای جداگانه انجام  همکاری‌های مشترک را در بخش به‌نژادی ویژگی‌های از قبیل زودرسی، تحمل به خشکی، مقاومت به بیماری‌ها و ایجاد گسترش مواد ژنتیکی مورد تاکید قرار دادند.

عباس کشاورز و  اچ ‌آ ربانی دو طرف ایرانی و فرانسوی در  تفاهم‌نامه تنظیمی بین دولت ایران و جمهوری فرانسه رئوس کاری مشترک روش کار ، برنامه مشترک ارزیابی و حقوق معنوی این همکاری مشترک را تایید و امضا نمودند.

کد خبر : ۳۰۶۸۱۷