خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

پیش بینی رشد پایدار شاخص بورس از دی ماه

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۵۴۲

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز امیدواری کرد که بازار سرمایه پس از اجرایی شدن جزییات توافق هسته ای در دی ماه و برداشته شدن تحریم ها در مسیر خوبی به حرکت خود ادامه دهد.

به گزارش روز ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد فطانت گفت: در این دوران، برخی از صنایع، با رکود دامنه داری همراه شدند و به واسطه عدم تخصیص هزینه های عمرانی دولت، مشکلات سرمایه در گردش شرکت ها ناشی از ناتوانی بانک ها در تامین منابع و همچنین ادامه دار بودن تحریم ها به رغم توافق خوب هسته ای که در بازار اثر عملی آن هنوز مشاهده نشده است، روبه رو هستند اما باید شرایطی مهیا شود که طرف تقاضا بهبود یابد تا رکود خاتمه یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است: برای حمایت از بازار و اقتصاد باید همگرایی وجود داشته باشد، زیرا بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، نفت، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و مسکن همه مجموعه های متفاوتی هستند که در صورت همگرایی سیاست ها اقتصاد کشور را متحول خواهند ساخت این امر تنها با تحلیل صحیح از شرایط و مسائل پیرامونی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار پول درصد بالایی از تامین مالی در نظام اقتصادی کشور را برعهده دارد، ابراز داشت: این بازار نقشی غیرقابل انکار در توسعه اقتصادی کشور دارد و بدون کمک نظام بانکی امکان ارتقای بازار سرمایه فراهم نیست. در این زمینه دولت به درستی هر دو بازار را به صورت توامان مورد توجه قرار داده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تحولات اخیر بازار سرمایه، افزود: تصمیمات متعددی در دوره جدید بورس اتخاذ شده تا به نحوی در مسیر شفافیت اطلاعاتی گام های بلندتری برداشته شود. مثلاً ارسال مستقیم اطلاعات توسط ناشران اقدامی بود که در جهت افزایش شفافیت صورت گرفت. راه اندازی سیستم «تدان» نیز که در آن مشاورین سرمایه گذاری در خصوص هریک از نمادها پس از انتشار اطلاعات تحلیل های خود را در اختیار همگان قرار می دهند، دیگر اقدام مهم سازمان برای افزایش درجه شفافیت اطلاعات بوده است. طبیعتاً شفافیت بازار بدون اتخاذ اقداماتی که منجر به کارایی بازار می شود، قابلیت انجام در بلندمدت را ندارد. سازمان سیاست هایی را اتخاذ کرده که در عین ارتقای کارایی بازار، به شفافیت کمک شود.

وی ادامه داد: برای بهبود کارایی بازار، سازمان سیاست کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان را پیش گرفت تا قیمت ها انعکاس دهنده بهتری از وضعیت اقتصاد باشند. انتشار شاخص های جدید نیز قدمی موثر در ارتقای کارایی و شفافیت بود. من در شرایط فعلی خللی در اطلاعات لازم برای تحلیل شرکت ها توسط سرمایه گذاران مشاهده نمی کنم. به نظر من اطلاعات خام به اندازه کافی تولید و در اختیار همگان قرار دارد. به علاوه تحلیلگران قوی در بازار حضور دارند که با اطلاعات موجود اقدام به معامله می کنند.

فطانت افزود: نتیجه این اقدامات همان است که شاخص بورس نشان دهنده واقعیت های اقتصادی کشور است و در کوتاه ترین زمان خود را اصلاح می کند. گرچه بازهم سازمان در زمینه ارتقای شفافیت و کارایی راه درازی را در پیش رو دارد. مهم ترین چالشی که هم اکنون با آن روبه رو هستیم تاخیر در قیمت گذاری نهاده های تولید و فرآورده های آن است که گاه به دلیل عدم شفافیت بازار را دچار چالش می کند. این موضوع بسیار مزمن است و نیاز به هماهنگی و همکاری فرادستگاهی دارد و تنها به ناشران و عملکرد آنها محدود نیست و دستگاه هایی که قیمت گذاری می کنند خارج از چارچوب های نظارتی سازمان هستند. به عنوان نمونه چالش صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی و معدنی و خودرویی قابل ذکر است که با تمام توان پیگیر آن هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز