خبرگزاری کار ایران

ایران و آلمان در همه زمینه‌های نفتی همکاری می‌کنند/برنامه ریزی برای صادرات گاز به آلمان

سفیر ایران در آلمان در آستانه ورود هیئت اقتصادی این کشور به تهران گفت: ایران و آلمان در همه زمینه های نفتی اعم از بالادستی و پایین دستی و همچنین صادرات متقابل تکنولوژی و محصولات پتروشیمی و گاز زمینه آماده همکاری هستند.

به گزارش ایلنا، علی ماجدی با بیان این که پس از توافق ایران و ٦ قدرت برتر جهانی مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با غرب و اروپا به طور کامل برداشته شده است، به سفر هیئت عالی رتبه آلمان به تهران اشاره کرد و افزود: در این سفر ضمن آشنایی شرکتهای خصوصی دو کشور با یکدیگر قرار است درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکتهای بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به آلمان مذاکراتی انجام شود.

وی با بیان این که شرکتهای آلمانی همچنین قرار است در بخش بالادستی پروژه های نفت ایران فعال شوند، در پاسخ به این سوال که شرکتهای آلمانی شرکتهای قدرتمندی در بخش بالادستی صنعت نفت نیستند، گفت: درست است آنها نمی توانند در پروژه های بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اما می توانند در پروژه های متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند.

سفیر ایران در آلمان گفت: دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور در سفر هیئت اقتصادی ژرمنها به تهران مورد بررسی قرار می گیرد.

ماجدی با یادآوری این که آلمان، پیش از تحریمها دومین شریک تجاری ایران بوده است در این خصوص که آیا در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکراتی انجام شود، تصریح کرد: احتمال صحبت در این زمینه وجود دارد؛ صادرات گاز به آلمان می تواند از دو طریق ال ان جی و خط لوله انجام شود.

سفیر ایران در آلمان با بیان این که پس از لغو تحریمها پروژه های ال ان جی در ایران فعال می شود، اظهار کرد: صادرات گاز بوسیله خط لوله با توجه به زمانبر و طولانی بودن آن و همچنین با توجه به قیمت گاز در اروپا بعنوان آلترناتیو مطرح است که نیاز به عزم سیاسی دو کشور دارد.

هیئت ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست، برای گسترش روابط سیاسی ،تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز (یکشنبه، ٢٨ تیرماه) وارد تهران می شوند.

کد خبر : ۲۹۱۳۰۸