خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

تهران مظهر بی عدالتی شهری است / تمرکز 30 درصد از جمعیت کشور در بافت آسیب پذیر

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۵۰۷

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد وزارت راه و شهرسازی در مقوله احیاء بافت ناکارآمد امحاء‌و تخریب نیست گفت: بجای اینکه از ظرفیتهای این بافت ضعیف شده استفاده شود این محدوده مهم را رها و در بیابان خانه سازی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در اولین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف احیا،‌ بهسازی و نوسازی شهری با بیان اینکه 30 درصد جمعیت شهری ایران در بافت فرسوده زندگی می کنند گفت: اگر نتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم با ناهنجاری و بزه های مختلفی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه فقر شهری به مراتب سخت تر از فقر روستایی است گفت: بافت ناکار آمد کیفیت زندگی در شهرها را کاهش می دهد و مهمترین ویژگی  این بافتها فقر شهری است که به مراتب سختتر و دردناکتر از فقر روستایی است چرا که در روستا روابط چهره به چهره است اما در شهرها به علت گستردگی زیاد روابط پیچیده تر است.

وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: موضوع فقدان هویت بافت ناکارآمد و آسیب‌پذیر تنها یک بحث تجملاتی و نظری نیست چرا که همین پدیده باعث گسترش و شیوع بزه های متعددی می شود و این مسئله تنها به اینکه یک معماری خوب داشته باشیم محدود نمی شود و مهمترین آسیب آن اختلال در روابط اجتماعی و اقتصادی است.

آخوندی با بیان اینکه در محدوده بافت ناکار آمد شهری درباره کیفیت نازل سکونت حرف می زنیم گفت: مهمترین تهدید در این باره بحث زلزله است و ما نمی توانیم مقوله زلزله را به تک بنا تنزل دهیم در تجربه زلزله رودبار و منجیل دیدیم که شهرهای زلزله زده کارکردشان را از دست می دهند و مشکلات بسیارز یادی در این شرایط برای شهرها بوجود می آید که تنها تخریب ساختمانها نیست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع تاب آوری شهرها گفت: باید به مفهوم حکم فرمایی شهری و محله ای در بحث بافت ناکارآمد و آسیب پذیر برسیم.

آخوندی ادامه داد: در سند ملی توانمند سازی و بازآفرینی بافت ناکارآمد که به تصویب هیات وزیران رسیده است کوچکترین واحد راهم یک محله در نظر گرفته ایم و مبنای عمل ما  محله است.

وی ادامه داد: وضع موجود عملکرد کمیته ها، نهادها و مجموعه ها نشان می دهد که رویکرد بالا به پایین کارآمده نبوده است و اگر این سیاست تاثیر گذاری داشت 30 درصد از سکونت شهری دچار این حجم از مشکلات نمی شدند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد محله ای در احیا و نوسازی بافت ناکار آمد شهری گفت: در پایین ترین سطوح  محله ای هم اقدامات هم افزایی در جهت افزایش کیفیت زندگی و اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود.

عضو کابینه دولت با بیان اینکه دولت عمدتا یک نقش سیاستگذاری بایدداشته باشد گفت: محور بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری محله ای است و به دنبال ارائه خدمات شهری در پایین ترین سطوح شهر هستیم. و مشارکت در این حوزه به طور مستقیم با مردم این محله است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: لزوما اقدامات سخت افزارانه کفایت نمی کند و افزون بر تعریف پروژه ها باید بین مجموعه ها و دستگاههای دولتی در حوزه های اجتماعی هم افز ایی هایی وجود داشته باشد و گرنه نمی توانیم با اقدامات فیزیکی در این مقوله موفق شویم.

وی ادامه داد: هر چند که یک پروژه را در این محدوده ها به بهره برداری برسانیم اما در کنار آن می بینیم که ده محدوده ناکارآمد در حال شکل گیری است بنابراین نیاز به نظام حکم فرمایی داریم که با یکدیگر هماهنگی های افقی داشته باشند وهمواره سیاستها و عملکردهای این نظام و دستگاهها باید پایش شوند.

آخوندی با تاکید براینکه نگاه وسیاست های  امحاء بافت آسیب‌پذیر و ناکارآمد را نداریم گفت: وقتی از واژه بافت فرسوده استفاده می کنیم یعنی باید این بافت تخریب شود اما ما با جوامع انسانی مواجه هستیم و بخش کالبدی این بافتها دارای میراث فرهنگی و ارزش تاریخی هستند.

وی ادامه داد: رویکرد ما رویکرد امحاء نیست وباید به بازسازی وکارآمد کردن این بافتها توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عدالت شهری در پایتخت دیده نمی شود گفت: یکی از بحث های مهم عدالت عدالت شهری است و یکی از مظاهر بی عدالتی شهر تهران است. در حالی که بافتهای شهری مجلل در پایتخت وجود دارد محله هایی هم در فقر شهری غوطه ور هستند.

وی ادامه داد: باید امکان رشد اقتصاد و توانمندسازی بافت ناکارآمد شهری را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در احیا و بازسازی بافت ناکار آمد شهری شهرداری ها ، ساکنین محله ها ، دفاتر تسهیل گیری، در محور قرار دارند گفت: در اجرای این طرح با ساکنان به طور مستقیم مشارکت خواهیم داشت و ساکنان محله ها را محور قرار می دهیم.

آخوندی با بیان اینکه 4 گونه بافت فرسوده وجود دارد که برای این 4 پهنه باید 4 راهکار و راه حل مختلف در نظر بگیریم گفت: بافت تاریخی ،‌ میانی، با سابقه روستایی و غیر رسمی 4 محدوده بافت ناکار آمد شهری هستند گفت: برای هر یک از این بافتها باید برنامه و راهکار جداگانه ای در نظر بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناکارآمدی مسکن مهر گفت: اساسا بحث ما این است که از بافتهای فرسوده برای پاسخگویی به نیاز مردم به مسکن استفاده کنیم و نه اینکه در بیابان خانه بسازیم.

وی ادامه داد: از ظرفیتهایی این بافتهایی که خدمات و امکانات شهری را دارند  وروابط انسانی فرهنگی تاریخی در آنها شکل گرفته است باید استفاده کنیم نه اینکه این بافت مهم شهر را رها و در بیابان خانه سازی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز