خبرگزاری کار ایران

گزارش وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت طرح توسعه سواحل مکران

سواحل مکران،‌ منطقه آزاد تجاری- صنعتی می شود

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۴۸۱

وزیر راه و شهرسازی در جلسه کارگروه توسعه زیربنایی سواحل مکران گزارشی از پیشرفت طرح ویژه توسعه و عمران سواحل مکران ارائه کرد و به تشریح پروژه ها و طرح های مختلف این وزارتخانه در بخش زیربنایی در این منطقه پرداخت.

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، جلسه کارگروه توسعه زیربنایی سواحل مکران عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار در این نشست در خصوص طرح‌ها و برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران در بخش زیربنایی، انرژی، صنعت، کشاورزی و شیلات بحث و تبادل نظر و تصمیماتی در راستای رفع محرومیت، ارتقای امنیت و توسعه پایدار و متوازن این سواحل اتخاذ شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر این که توسعه‌ی اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران، یکی از سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه است که اخیرا توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده گفت: توسعه و آبادانی این سواحل همکاری و تلاش همه دستگاه ها و بخش های مختلف را می طلبد.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری این نکته که البته ایده توسعه سواحل مکران با سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس مطرح شده بود، اظهار کرد: رییس جمهور نیز در بازدید خود از این منطقه، توسعه سواحل مکران را یکی از برنامه های کلیدی دولت معرفی کرده و تصمیم دولت در خصوص ایجاد منطقه آزاد در این منطقه را به مردم اعلام کرده است.

وی افزود: خوشبختانه بخش عمده ای از طرح های سفر مقام معظم رهبری به این منطقه اجرایی شده و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انتظار داریم با وجود محدودیت های موجود در اعتبارات دولت و بودجه در سال جاری، به جهت اهمیت سواحل مکران و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری، اعتبارات مورد نیاز اجرا و تکمیل همه مصوبات سفر ایشان را تامین کند.

وی همچنین بر ضرورت مطالعه و تدوین طرحی جامع برای توسعه زیربنایی سواحل مکران تاکید کرد و از وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست برای این موضوع وقت ویژه بگذارند و در اسرع وقت طرحی جامع تهیه کنند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: نیروی دریایی نیز از ظرفیت های گسترده ای برای کمک به توسعه این سواحل برخوردار است و دستگاههای متولی می توانند ضمن رعایت محدودیت های نیروهای مسلح، از آنان برای توسعه این سواحل کمک بگیرند.

وزیر نفت نیز در این جلسه با بیان برخی از طرح های وزارت نفت در این منطقه،تاکید کرد : طرح توسعه سواحل مکران باید طرحی جامع باشد و درآن باید همه مسائل از صفر تا صد دیده شود و سهم و وظایف هر دستگاه کاملا مشخص باشد.

در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت هم برنامه ها و طرح های پیش بینی شده این وزارتخانه جهت توسعه سواحل مکران را تشریح کرد و از احداث مجتمع فولاد مکران، احداث مجتمع تولید فولاد اسفنجی مکران، تکمیل مجتمع پتروشیمی مکران، احداث شهرک صنعتی جاسک و احداث مجتمع شمش فولاد با ظرفیت 2 میلیون تن در منطقه چابهار به عنوان برخی طرح‌های صنعتی در این منطقه یاد کرد.

چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز با تاکید بر اینکه مطالعات و طرح جامع توسعه سواحل مکران باید دارای برنامه زمانبندی بوده و متولی مشخصی داشته باشد، توسعه شبکه برق، تولید برق و احداث نیروگاه و تامین آب در سواحل مکران را از برنامه های وزارت نیرو در این منطقه برشمرد.

در این جلسه که وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، استاندار هرمزگان و برخی مسئولین ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی دریایی ارتش نیز حضور داشتند، گزارشی از پیشرفت پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری به بندرعباس و نیز مصوبات جلسات پیشین کارگروه ارائه و توضیحاتی درخصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آن مطرح شد.

مُکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منطقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان، و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی( از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. این امر، منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می‌کند. در صورت راه‌اندازی محور ترانزیتی کشور، که از بندر چابهار آغاز و با عبور از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به کشورهای آسیای میانه ختم می‌شود.

همچنین بندر چابهار یکی از چهارراه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی نیز محسوب می‌شود. این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران، مزیت‌های خاص خود را دارد. آب های عمیق در خلیج چابهار، شرایط پهلوگیری کشتی های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری را فراهم می کند. این بندر، مهم‌ترین بندر تجاری خارج از حوضچه خلیج فارس است

بنادر جاسک، سیریک، کوهستک، تیاب، هرمز و بندر شهید حقانی در کنار بندر شهید باهنر از جمله بنادر مهم تحت مدیریت اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر است که در سواحل جنوب کشور دارای اهمیت است.

بندر سیریک در خط الرآس مناطق دریایی جنوب ایران یعنی در محل تلاقی دریای عمان و خلیج فارس است و این بندر از حوضچه ای به وسعت ۳۴ هکتار برخوردار است که ۱۵ هکتار اراضی استحصالی و ۳۶ هکتار اراضی قابل واگذاری دارد.

بندر جاسک با ۱۶.۷ هکتار اراضی پسکرانه و ۱۸ هکتار مساحت حوضچه موقعیت خوبی دارد. که این بندر در حال حاضر دارای یک انبار ۴ هزار متر مربعی مسقف برای محموله های تره بار می باشد.

ترمینال مسافری بندر جاسک ۴۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد. از سوی دیگر، مقدمات لازم برای انجام مسافرت های خارجی در این بندر از جمله استقرار اداره گذرنامه فراهم شده است.

بنابر این گزارش لایروبی خور تیاب و توسعه بندر آن در حال حاضر در دست اقدام است که شامل ۳۴۵ هزار متر مکعب لایروبی حوضچه و۷۲ هزار متر مکعب لایروبی دهانه خور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز