خبرگزاری کار ایران

معاون نظارتی بانک مرکزی؛

کاهش 2.4 درصدی مطالبات غیرجاری

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۱۹۵

معاون نظارتی بانک مرکزی از کاهش 2.4 درصدی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات نظام بانکی خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک مرکزی، حمید تهرانفر با بیان آنکه نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات نظام بانکی که در اوایل سال گذشته 15 درصد بود در خردادماه امسال به 12.6 درصد کاهش یافته است، افزود: در خصوص اظهارات رییس کل سابق بانک مرکزی که مدعی شده نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک ها در دوره فعالیت وی(شهریور 87 تا شهریور 92) از 30 به 15 درصد کاهش یافته است، باید یادآور شد هیچ زمانی در بانکداری بعد از انقلاب نرخ 30 درصد برای نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک ها نداشته ایم و در دوره فعالیت رییس کل سابق بانک مرکزی این نسبت از 15.8 به 14.4 درصد رسیده بود.

وی اظهار داشت: ما هیچگاه در بانک مرکزی سامانه مطالبات غیرجاری به شکلی که بیان شده، نداشته ایم و هنوز هم نداریم. امر شناسایی مطالبات غیرجاری از طریق سامانه تسهیلات و تعهدات بانک ها مستقر در مجموعه اعتباری این بانک انجام می شود و به نظر می رسد منظور رییس کل سابق بانک مرکزی اشاره به همین سامانه ذکر شده بوده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص عدم تمکین برخی بانک ها و موسسات اعتباری به مفاد ضوابط اجرایی بانک مرکزی، گفت: مقصود از ابلاغ بخشنامه اخیر، این نیست که تخلفات گسترده ای صورت گرفته بلکه برخی از بانک ها ابهاماتی را در این زمینه داشتند و بانک مرکزی نیز در جهت شفافیت هرچه بیشتر، این بخشنامه را ابلاغ کرده است.

تهرانفر با اشاره به اینکه بیشتر بانک ها نرخ سود سپرده ها را رعایت می کنند، خاطرنشان کرد: برخی از موارد که گهگاه گزارش می شود ناشی از آن است که بعضی شعب از تصمیم های اداره مرکزی خود کاملا مطلع نبوده یا بر مقررات اعلامی تسلط کافی ندارند ؛ همچنین باید در نظر داشت که زمان مشخصی طول می کشد تا یک سیاست به صورت یکپارچه اجرا شود. بنابراین اعتقاد داریم بانک ها تلاش خود را در این زمینه انجام می دهند.

وی گفت: شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده ها را حداکثر 20 درصد مصوب کرده و برای نرخ های کمتر از 20 درصد باید یک رابطه منطقی بین سپرده های کوتاه مدت، یک، سه، شش و 9 ماهه برقرار باشد.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهار داشت: به صلاح مدیران حرفه ای بانک ها نیست بدون توجه به آثار اقتصادی تصمیم هایشان و صرفا با انگیزه جذب مشتریان بیشتر، رقابت ناسالمی را ایجاد و از برخی روش های غیرحرفه ای استفاده کنند و در نهایت به بانک خود و نظام بانکی کشور صدمه بزنند.

تهرانفر افزود: برخی از بانک ها یا به طور کامل از جزییات بخشنامه صادره مطلع نیستند یا برخی از شعب یا واحدهای سرپرستی به دلیل عدم اشراف کامل به این بخشنامه در روند اجرایی شدن آن اشکالاتی را به وجود آورده اند.

وی ضمن دعوت همکاران نظام بانکی به رعایت دقیق و کامل مصوبات شورای پول و اعتبار، تصریح کرد: انتظار مردم و مشتریان نظام بانکی بجاست که پس از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی، نرخ موثر عقود مشارکتی حداکثر 24 درصد و نرخ موثر عقود مبادله ای حداکثر 21 درصد توسط بانک ها رعایت و اجرا شود و برهمین اساس، بانک مرکزی نیز از آنها حمایت می کند.

وی افزود: اگر در این خصوص شکایتی به مراجع قضایی منعکس شود، بانک مرکزی قطعاً نرخ موثر را در نظر می گیرد و در پاسخ به استعلام، مراجع قضایی بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار را ملاک و معیار قرار می دهد و در صورت مشاهده تخلف، حتما بانک متخلف محکوم خواهد شد و باید مجازات این عدم تمکین قانون را بپذیرد، ضمن آنکه در بانک مرکزی نیز مجازات متناسب با تخلف صورت گرفته برای مدیران متخلف در نظر گرفته خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی شرایط فعلی نظام بانکی در خصوص تمکین مصوبه شورای پول و اعتبار در موضوع نرخ سود سپرده ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: البته بانک های محدودی هستند که از این مقررات تخطی می کنند که بدون شک با آنها برخورد می کنیم.

تهرانفر، مطالبات معوق بانکی را بزرگترین معضل نظام بانکی خواند و تصریح کرد: در این موضوع یک طرف ماجرا، بانک ها هستند و یک طرف آن، کسانی هستند که تسهیلات را به بانک ها برنمی گردانند. در گام اول باید با افرادی که وجوه در اختیار آنهاست و به طرق مختلف تلاش می کنند این وجوه را برنگردانند، برخورد شود تا وجوه بانک ها را بدون کم و کاست و با سود و جریمه آن به نظام بانکی برگردانند.

وی تاکید کرد: این وجوه متعلق به بانک ها نیست بلکه وجوه سپرده گذاران بانک هاست و این افراد با عدم برگشت وجوه به بانک ها و توسل به مراجع مختلف، اقتصاد کشور را با چالش جدی مواجه کرده اند.

تهرانفر با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی در خصوص وصول مطالبات معوق، افزود: از اواخر سال گذشته در حال تهیه مقررات منسجمی در زمینه وصول مطالبات معوق هستیم تا بانک هایی که جدیت لازم را ندارند یا به طور صوری مطالبات را از سرفصل غیرجاری به جاری منتقل می کنند، تمهیداتی را در نظر بگیریم و ذخایر کافی در حساب بانک ها وجود داشته باشد تا سلامت مالی بانک ها از این طریق تامین شود.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی بانکی که مطالبات معوق بیشتری دارد باید برای آن ذخیره بیشتری بگیرد و از سود سهامداران خود نیز کسر کند، اضافه کرد: اگر مطالبات معوق یک بانک آنقدر زیاد است که سود سالانه آن بانک به دلیل احتساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول کاهش یافته یا حتی به زیان تبدیل شود، سهامداران آن بانک نباید نگران باشند. به نظر بنده نگرانی واقعی زمانی باید رخ دهد که سهامدارِ یک بانکِ مشکل دار، غیرشفاف و دور از سلامت مالی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز