خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر نیرو:

به 3 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق نیازمندیم/کاهش 55 درصدی سطح روان‌آبها نسبت به بلندمدت

شاخص بارندگی سال‌جاری نسبت به سال قبل و میانگین بلند مدت نشان می‌دهد که از 31 استان کشور، 23 استان با کاهش نزولات آسمانی روبرو بوده‌اند.

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: با توجه به پیش‌بینی افزایش حداقل 2 هزار مگاواتی پیک مصرف برق در تابستان امسال نسبت به سال گذشته، همکاری مردم در مدیریت مصرف برق بسیار مهم است.

به گزارش ایلنا، ستار محمودی در نشست خبری که در محل حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با بیان این مطلب که افزایش مشترکان جدید، مصرف بیشتر و گرمای هوا باعث بالا رفتن پیک برق خواهد شد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق امسال به 51 هزار و 300 مگاوات برسد و این در حالی است که پیک مصرف در سال گذشته 49 هزار و 500 مگاوات بوده است.

وی ظرفیت اسمی تولید برق کشور را حدود 73 هزار مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: امسال برای تأمین برق موردنیاز مشترکان به حدود 3 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید نسبت به سال گذشته نیازمند هستیم.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به 31.5 میلیارد مترمکعب روان‌آب درسال گذشته افزود: در سال جاری با 1.5 میلیارد مترمکعب کاهش، میزان روان‌آب‌ها به حدود 30 میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به بلند مدت 55 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به سنجش دو شاخص آب و میانگین آماری 44 و 45 سال گذشته که نشان دهنده منفی بودن برای این شاخص‌ها است، گفت: شاخص بارندگی سال‌جاری نسبت به سال قبل و میانگین بلند مدت نشان می‌دهد که از 31 استان کشور، 23 استان با کاهش نزولات آسمانی روبرو بوده‌اند.

محمودی تصریح کرد: دراین میان هشت استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، مازندران، گیلان، یزد، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری از وضعیت بهتری برخوردار بوده و میزان بارش آن‌ها نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نداشته است.

وی با بیان اینکه وقتی نزولات آسمانی از حد نرمال پایین تر می‌آید اثر زودگذر و کوتاه مدت آن در حیات وحش، مناطق کویری و آب روستاها و شهرها تأثیر منفی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: به همین سبب در زمان‌هایی که میزان آب کاهش می‌یابد برداشت از منابع زیرزمینی بیشتر می‌شود.

وی از مشترکان برق خواست تا طبق سنوات گذشته با مدیریت در مصرف، وزارت نیرو را در تأمین برق پایدار در زمان پیک مصرف یاری دهند.

 

کد خبر : ۲۸۱۰۷۱