خبرگزاری کار ایران

مشکل کم آبی در 520 شهر و 13مرکز استان

رییس سازمان ستاد بحران و معاون وزیر کشور گفت: در زمان حاضر ۵۲۰ شهر پر جمعیت کشور و ۱۳مرکز استان با مشکلات شدید کم آبی رو به رو هستند.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار در جلسه شورای اداری شهرستان آبدانان با ذکر لزوم رعایت اولویت‌ها در حل مشکلات، اظهار کرد: باید مسوولان محلی از روش‌های کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی که حاصل تحلیل رفتن منابع سطحی و زیر زمینی به علت کمبود بارش در سال‌های اخیر است استفاده کنند.

معاون وزیر کشور، آموزش مدیریت بحران را یک موضوع اجتناب ناپذیر دانست و گفت: با فرهنگ سازی در این خصوص شاهد کاهش قابل توجه خسارات جانی و مالی ناشی از بلایای طبیعی خواهیم بود.

وی خواستار نظارت بیشتر بر ساخت و ساز‌ها و فرهنگ سازی در خصوص ایمن و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شد و با ذکر اتکا منابع آبی کشور به نزولات جوی، بر لزوم فرهنگسازی جهت بهره برداری بهینه از منابع آب تاکید کرد.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور همچنین با اشاره به بسامد بلایای طبیعی در منطقه اظهار کرد: از ۴۵ نوع حادثه و بلایای طبیعی جهان، رویداد تعداد ۳۵ نوع آن در ایران محتمل است.

وی گفت: وقوع این سطح از حوادث در کشور موضوع آمادگی ملت و مدیران را برای مقابله با حوادث وکاهش خسارت‌های این بلایا به یک ضرورت ملی تبدیل کرده است.

نجار از احداث یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم در کشور خبر داد و گفت: تا پایان امسال تعداد ۲۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر در کشور بازسازی وبهینه سازی می‌شود.

وی با ذکر اینکه ۵۶ هزار مدرسه کشور بازسازی و ۱۸ هزار مدرسه نیز مقاوم سازی شده است افزود: عزم دولت تدبیر وامید بر این است که کلیه بافت‌های فرسوده شهر‌ها و اماکن غیر مقاوم روستایی در سراسر کشور براساس استاندارد‌های فنی و مهندسی مقاوم سازی شوند تا کشور در آینده شاهد بحران به نام تلفات وخسارت‌های زمین لرزه نباشد.

نجار با اشاره به زلزله خیز بودن جنوب استان ایلام یادآور شد: لازم است که مدیران اجرایی با نگاه علمی و تصمیمات قابل اجرا در هنگام صدور مجوزهای ساخت و ساز در این مناطق دقت‌های لازم و ملاحظات فنی و مهندسی را مد نظر داشته باشند.

وی از افزایش ۲۰ درصدی پرداختی‌های بلا عوض دولت به آسیب دیدگان از زلزله سال گذشته در جنوب استان ایلام خبر داد و یادآور شد: تا پایان فروردین ماه امسال کلیه اعتبارات مورد نیاز ساخت و ساز اماکن آسیب دیده در شهرستان‌های آبدانان، دهلران و دره شهر به طور صد در صد تخصیص پیدا می‌کند.

رییس ستاد بحران کشور افزود: دولت تدبیر و امید به کلیه تعهدات خود در قبال حادثه آسیب دیدگان زلزله ۲/۶ دهم ریشتری ۲۷ مرداد ماه سال ۹۳ شهرستان‌های آبدان، دهلران و دره شهر عمل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۳۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف، تسهیلات بلاعوض و سایر خدمات به زلزله زدگان حوزه جنوب استان ایلام پرداخت شده است.

معاون وزیر کشور به اثرات آموزش‌های عمومی در کاهش تلفات جانی در حوادث اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف راهبردی دولت توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی مردم جهت آشنایی آنان با حوادث طبیعی و زلزله است.

وی یادآور شد: خدمات زیربنایی نظام جمهوری اسلامی در بهسازی و بهینه سازی واحدهای مسکونی و آموزش و اطلاع رسانی عمومی تلفات جانی و خسارت‌های مالی را در حوادث پیش بینی نشده در کشور ۸۵ درصد کاهش داده است.

در پایان این نشست رییس سازمان مدیریت بحران از وضعیت بازسازی واحدهای تخریب شده در زلزله ۲۷ مرداد سال گذشته شهرستان ابدانان بازدید کرد.

کد خبر : ۲۷۰۶۴۷