خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی مسکن در گفت و گو با ایلنا:

قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه مردم نباید انتظار کاهش قیمت مسکن پس از بیانیه لوزان را داشته باشند، گفت: تاثیرات عملی بیانیه لوزان و احتمال لغو تحریم ها بر روی بازار مسکن 10 ماه دیگر خود را نشان می دهد.

محمد مهدی مافی، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بیانیه لوزان به صورت روانی در تمام بازارها تاثیر می گذارد که این شوک و هیجان می تواند تاثیر قوی تری نسبت به تاثیر عملی آن داشته باشد در حال حاضر هم تاثیر روانی مثبتی در این بازار رخ داده است اما بازار مسکن مانند بازار بورس انقدر تحریک پذیر نیست که تاثیرات را در بازه زمانی کوتاه نشان دهد.  

وی با بیان اینکه امیدواریم در بازار مسکن بدون افزایش قیمت وارد دوره رونق شویم، گفت: یکی از اولین تاثیرات تفاهمات لوزان در حوزه مسکن این است که سرمایه گذاری در بازار مسکن افزایش می یابد و با رونق ساخت و ساز، عرضه افزایش خواهد یافت.

مافی با بیان اینکه این تفکر را که بازار مسکن یک بازار سنتی و داخلی است را  اشتباه می دانم، اظهار کرد:  این بازار هم مانند سایر بازارهای اقتصادی تحت تاثیر مسائل روانی قرار می گیرد اما زمان انعکاس تاثیرات روانی در این بازار در بازه زمانی طولانی تری اتفاق می افتد.

وی در باره علت این تاخیر در بازتاب تاثیرات توضیح داد: بازار مسکن بازاری نیست که بتوان محصول آن را از خارج وارد کرد و تولید مسکن تا عرضه آن حداقل دو سال زمان می برد و از طرف دیگر از روز تصمیم به خرید خانه تا اقدام به این امر مدتی زمان خواهد برد اما سایر بازارها این شرایط را ندارند و خرید و فروش ها انی هستند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه نه تولید مسکن و نه خرید آن در کوتاه مدت انجام نمی شود، تاکید کرد: نباید در شرایط ثبات اقتصادی و سیاسی مردم انتظار کاهش قیمت ها را داشته باشند و با سیاستی که نهادهای پولی، مالی و بانکی دولت  در پیش گرفته اند در بهترین و خوشبینانه ترین حالت افزایش قیمت نخواهیم داشت .

کد خبر : ۲۶۵۱۵۲