خبرگزاری کار ایران

معاون اجرایی رییس جمهور:

فاصله از قوانین اسقاط در گذشته باعث تلنبار 8هزار میلیارد تومان در ستاد سوخت شد

با رویه‌هایی که اصلاح شده، در سال آینده خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها بیشتر در چرخه اسقاط قرار بگیرند و شرایط بهتری برای اسقاط خودروهای سنگین فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری در مراسم ثبت رکورد از رده خارج شدن بیش از 300 هزار خودروی فرسوده با اشاره به نقش 70 درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوا گفت: تنها 30 درصد آلودگی از طریق صنایع ثابت و ساختمان ایجاد می‌شود. لذا وسایل نقلیه در آلودگی هوا نقش موثری دارند.

وی تصریح کرد: صرف نظر از تمام مخاطراتی که به دلیل آلودگی هوا کشور درگیر آن است، ثبت رکوردهایی از جمله قرار گرفتن تهران به عنوان دومین شهر جهان به لحاظ آلودگی هوا و قرار گرفتن کشور در رده دهم، رکوردهای بسیار بدی است.  

شریعتمداری ادامه داد: برخی کشورهای بزرگ دنیا در برخی شهرهای خود درگیر موضوع آلودگی هوا بوده‌اند؛توانسته‌اند این شرایط به شرایط مطلوب تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت خودروهای عمومی از امور بسیار پراهمیت است، گفت: باید حفظ سلامت خودروهای در حال حرکت نیز با توجه به نقش بسیاری که در میزان آلودگی هوا دارند، مورد توجه قرار گیرد.

معاون اجرایی رییس جمهور اظهار داشت: براساس آمارها معاینه فنی درست 23 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد و 13 درصد نیز در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: تاخیر در معاینات فنی باعث افزایش 2 میلیون لیتر بنزین در تهران می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه به جرایمی که مجامع بین‌المللی در موضوع آلودگی هوا برای کشورهایی که مشمول شرایط نامطلوب هستند؛ وضع می‌کنند، تاکید کرد: لازم است یک حرکت جدی، هدفمند و با زمانبندی مناسب، به صورت مستمر اجرایی شود.

وی با بیان اینکه خروج خودروهای فرسوده یکی از حلقه‌های زنجیر فعالیت‌ها درخصوص کاهش آلودگی هوا است، گفت: کاهش سفرهای شهری، افزایش توسعه حمل و نقل عمومی با تکیه بر مترو، جلوگیری از ورود خودروهای غیراستاندارد، کاهش تولید زباله و بازیافت نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای حل معضلات پیش رو نیازمند همکاری هر سه قوه هستیم، گفت: در قوه مجریه نیازمند دستگاهی هستیم که خارج از مجموعه اقدامات را مورد بررسی قرار دهد و بر دستگاه‌های مختلف نظارت کند و گزارش‌های آن را به سران سه قوه ارائه دهد لذا لزوم فعالیت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور بیش از پیش احساس می‌شود که لازم است از نظرات کارشناسان و صاحبنظران استفاده کند تا به اهدافی که قانونگذار تعیین کرده در زمانبندی مشخص شده دست یابد.

شریعتمداری همچنین با بیان اینکه در دولت یازدهم سعی شده وظیفه این ستاد به ریل اصلی خود بازگردد، گفت: یکی از معضلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، فاصله از قوانین و مقررات بود که زمینه برخی از تخلفات را به وجود آورده بود. برای مثال به جای اسقاط خودرو پول می‌گرفتیم و گواهی اسقاط صادر می‌شد که حاصل آن تلنبار 8 هزار میلیارد تومان منابع کشور در حساب ستاد بود.

وی افزود: این در شرایطی بود که کنترل مالی مناسبی نیز بر این حساب‌ها وجود نداشت که خوشبختانه امروز با کمک موسسات مالی خارج از مجموعه شروع به حسابرسی‌ها در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور کرده‌ایم.

شریعتمداری تاکید کرد: باید حاشیه‌ها را از کارهای ستاد دور کنیم و زمینه این امر نیز خروج ستاد از امور اجرایی است. این ستاد باید در زمینه سیاستگذاری‌ها فعالیت کند. در حال حاضر فعل و انفعالات مالی دیگر توسط ستاد انجام نمی‌شود و تنها گردش مالی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام می‌شود و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور هیچ نقشی در این فعل و انفعالات مالی ندارد.

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به رکود در اجرای قوانین به عنوان یکی از معضلات سال‌های گذشته تاکید کرد: به دلیل وجود برخی مسائل سیاسی و اقتصادی، ستاد سوخت کشور درگیر برخی حاشیه‌ها شده بود. به طوری که به دلیل پولی که در حساب‌های ستاد تلنبار شده بود، این رسالت را برای خودش می‌دید که به نهادهای مختلفی کمک کند. برای مثال کمک به هیات کشتی جویبار و تیم فوتبال پرسپولیس که به هیچ عنوان ارتباطی میان ستاد و این دستگاه‌ها مشخص نیست.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: باید در شرایط فعلی این حواشی را از ستاد مدیریت کشور دور کنیم و به اهداف و وظایفی که برای این ستاد مشخص شده بپردازیم.

وی ادامه داد: با رویه‌هایی که اصلاح شده، در سال آینده خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها بیشتر در چرخه اسقاط قرار بگیرند و شرایط بهتری برای اسقاط خودروهای سنگین فراهم شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نسبت به کشورهای جهان به لحاظ اسقاط خودرو وضعیت مطلوبی داریم، ولی باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های لازم، شرایط را برای سال‌هایی که افزایش خودروی فرسوده را خواهیم داشت، آماده کنیم.

معاون اجرایی رییس جمهور با تاکید بر لزوم ورود تکنولوژی‌های نوین در عرصه اسقاط خودرو در کشور گفت: باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌ نوین حرکت کنیم تا هزینه‌های اسقاط در کشور کاهش یابد که می‌توانیم به نتیجه مطلوب در کشور برسیم.

کد خبر : ۲۶۰۳۰۷