خبرگزاری کار ایران

فرزین مطرح کرد؛

کاهش انتظارات تورمی در کشور / هدفگذاری کنترل نقدینگی محقق شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۳۹۵

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سال گذشته بررسی کردیم که آیا اهداف بانک مرکزی را اعلام کنیم یا نه، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هدف را اعلام کنیم چراکه علامت خوبی را هم یا دولت می‌دهد و منجر به این می‌شود که سایر بخش‌ها هم هماهنگ حرکت کنند. اعلام کردیم هدف بانک مرکزی کاهش نرخ رشد نقدینگی تا ٢۵ درصد است که دیدیم این عدد به ٢۴.٣ درصد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرزین سی‌و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه کمتر به ابعاد حرفه‌ای آقای رییسی پرداخته شده و ایشان همواره استقلال طرف مقابل را رعایت می‌کرد، اظهار داشت: در قانون جدید بانک مرکزی بجای شورای عالی پول و اعتبار، هیات عالی با حضور ۴ عضو  درباره موضوعات تصمیم می‌گیرند که برای تعیین این ۴ عضو با افراد زیادی صحبت و در نهایت افراد را مشخص و به شهید رییسی اعلام کردم.

وی گفت: در انتصاب این افراد دو شرط رعایت شود؛ اول اینکه کار بانکی بلد باشند و دوم اینکه با رییس بانک مرکزی هماهنگ باشند تا تیم ناهماهنگ دور هم جمع نشوند. استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است و شهید جمهور در تمام موضوعات همیشه سمت قانون و مقررات می‌ایستاد و یک سیاست‌مدار شرافتمند بود که رعایت اخلاق و رعایت استقلال طرف مقابل از ویژگی‌های منحصر فرد ایشان بود و از لحاظ حرفه‌ای دست افراد را باز می‌گذاشت.

وی ادامه داد: قانون جدید بانک مرکزی بعد از فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره به تصویب رسید و ما موظف به اجرای آن هستیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال گذشته سیاست برقراری تثبیت اقتصاد کلان را دنبال کردیم، گفت: در شرایط اقتصادی در سال 1400 فعالان اقتصادی امکان پیش بینی را نداشتند و نقدینگی متورم بود. از این رو این سیاست کنترل و مدیریت رشد نقدینگی در جهت مهار تورم، تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تنظیم مناسبات مالی میان بانک مرکزی و شبکه بانکی با دولت به اجرا رسید. ما در اقتصاد به دنبال ثبات اقتصادی هستیم و تعریف فدرال رزرو از این ثبات اقتصادی است است که بانک‌ها به خوبی تامین مالی کنند، بدون آسیب پذیری از تکانه‌ها و ما هم به دنبال اجرای این تعریف هستیم و این سیاستی است که بدنه اقتصادی کشور هم باید آن را دنبال کنند. 

فرزین با بیان اینکه برخی از بانک‌های مرکزی اهداف خود را اعلام نمی‌کنند، افزود: سال گذشته بررسی کردیم که آیا اهداف بانک مرکزی را اعلام کنیم یا نه، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هدف را اعلام کنیم چراکه علامت خوبی را هم یا دولت می‌دهد و منجر به این می‌شود که سایر بخش‌ها هم هماهنگ حرکت کنند. اعلام کردیم هدف بانک مرکزی کاهش نرخ رشد نقدینگی تا ٢۵ درصد است که دیدیم این عدد به ٢۴.٣ درصد رسید که این عدد در فروردین ماه سال جاری به ٢۴.١ درصد کاهش پیدا کرد. 

وی گفت: عده‌ای این ایراد را می‌گیرند که چرا نقدینگی پایین اما پایه پولی بالا است اما بحث ما این بود که پایه پولی متناسب با کاهش نرخ رشد نقدینگی حرکت می‌کند و توانستیم نرخ پایه پولی از ۴۵ به ٢٨ درصد کاهش دهیم. این در حالی بود که منتقدان می‌گفتند نرخ پایه پولی بالا می‌رود. 

رییس کل بانک مرکزی از کاهش انتظارات تورمی در کشور خبر داد و گفت: رشد پول نماد انتظارت است که بانک مرکزی بر روی این موضوع تمرکز بسیار زیادی داشته و دارد .رشد پول (بخش سیال نقدینگی) در بین کل‌های پولی دارای بالاترین همبستگی با تورم در کوتاه مدت دارد و در حالی که میزان رشد پول سه رقمی شده بود، در فروردین ماه سال گذشته به ٧۵.١ درصد رسید و در فروردین ماه امسال به ١۵.٣ درصد کاهش داشت و این نشان می‌دهد که انتظار تورمی در حال کاهش است.

هدف بانک مرکزی برای کاهش تورم نقطه به نقطه تا ٢٠ درصد

وی همچنین از هدف بانک مرکزی برای کاهش تورم نقطه به نقطه تا ٢٠ درصد خبر داد و گفت: این هدف را نمی‌خواستیم به صراحت اعلام کنیم و تمرکز بانک مرکزی بر روی نقدینگی و کاهش نرخ رشد نقدینگی است تا از این مسیر تورم را کاهش دهد اما عوامل دیگر هم بر روی نرخ تورم اثر گذار است. هدف ما این است که نرخ تورم نقطه به نقطه را به ٢٠ درصد برسانیم و به هسته سخت تورم می‌رسیم و البته مردم هم تورم نقطه به نقطه را احساس می‌کنند.

فرزین افزود: تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولید کننده از ٣٧.٩ درصد در بهمن ماه سال ١۴٠١ به ٢٣.٣ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری رسید و تورم شاخص قیمت تولید کننده (متوسط ١٢ ماهه) از ٣۶.١ درصد بهمن ماه سال ١۴٠١ به ٣٠.٣ در اردیبهشت ماه سال جاری کاهش پیدا کرد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند این بهبود شاخص‌های فقط از طریق کنترل ترازنامه انجام شده اما دو مرحله سپرده قانونی را بالا بردیم و وقتی سپرده قانونی افزایش پیدا می‌‌کند پایه پولی را بالا می‌‌برد و اقتصاد می گوید این دو عامل هم‌جهت می‌شوند اما بانک مرکزی توانست حجم نقدینگی بازار را کنترل کند و از مجموعه سیاست‌های متعارف پولی و نامتعارف استفاده کردیم.

وی با اشاره به تفاوت نرخ‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اظهار داشت: هم نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی با اعداد متفاوتی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌شوند که محل اختلافی را ایجاد کرده و البته احتمال این وجود ندارد که این اعداد یکسان و یک رقم را نشان دهند چرا موارد مورد محاسبه با هم متفاوت است. بطوریکه ضریب مواد غذایی در تورم در بانک مرکزی ٣٢ درصد اما در مرکز آمار ٢٨ درصد است البته سال پایه هر دو مرجع یکسان  و سال ١۴٠٠ است. همچنین پراکندگی بانک مرکزی در کل شهر است و همین عوامل باعث شده که اعداد ما از هم متفاوت باشد.

وی تاکید کرد : اما موضوع مهم این است که نرخ تغییرات یکسان است ‌و هر دو مرجع میزان کاهش نرخ  تورم نقطه به نقطه ما را  ٢٠ درصد اعلام کردند.

فرزین گفت: در نرخ رشد اقتصادی تفاوت های بین مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد، سال پایه بانک مرکزی ١٣٩۵ و برای مرکز آمار ١٣٩٠ است البته برای هر دو مرجع سال پایه ١۴٠٠ خواهد بود .

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز