خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

شیر خشک ایرانی به پاکستان قاچاق می‌شود/​ افت سرانه مصرف لبنیات به ۵۵ کیلوگرم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۲۰۳

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی پاستوریزه ایران در حالی که به دلیل گرانی لبنیات سرانه مصرف محصولات لبنی در کشور به ۵۵ کیلوگرم افت کرده حجم قابل‌توجهی از شیر خام تولیدشده در ایران به شکل شیر خشک قاچاق می‌شود.

احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی پاستوریزه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از قاچاق شیرخشک صنعتی ایران به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: بالا رفتن قیمت لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم به کاهش تقاضا برای این گروه کالایی انجامیده و سرانه مصرف لبنیات کشور از ۱۳۰ کیلوگرم در سال ۱۳۸۹ به ۵۵ کیلوگرم در زمان حاضر افت کرده است؛ به نظر نمی‌رسد در سال ۱۴۰۳ نیز رویه‌ای متفاوت از آنچه در سال‌های گذشته رقم خورده اتفاق بیفتد. 

وی افزود: با کاهش تقاضای داخلی برای لبنیات تولید فرآورده‌های لبنی نیز صورت دیگری به خود گرفته و حجم زیادی از شیر خام تولیدی در کشور را به صنایع تبدیلی و تولید شیر خشک سوق داده است، این در حالیست که صادرات شیر خشک یک نوع خام‌فروشی به شمار می‌آید.  

ظفری تصریح کرد: بیشتر شیر خشک صنعتی تولیدشده در ایران به پاکستان صادر می‌شود که بخش قابل‌توجهی از صادرات آن از مجاری غیررسمی و به صورت قاچاق صورت می‌گیرد. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی پاستوریزه ایران اظهار کرد: مجموع این اتفاقات به ضرردهی بیشتر واحدهای تولید لبنیات کشور منجر شده و اکنون تنها چند برند مطرح هستند که هنوز به فعالیت ادامه می‌دهند و تولید در دیگر واحدها با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت ادامه دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط تنها واحدهای تولیدکننده شیرخشک هستند که با ظرفیت کامل تولید می‌کنند و دلالان شیر خشک هم از قاچاق منتفع می‌شوند. 

ظفری یادآور شد: دولت به واردات نهاده‌های دام ارز اختصاص می‌دهد اما شیر این دام‌ها که قیمت آن به دلیل اختصاص ارز دولتی به نهاده دامی ارزان‌تر از قیمت جهانی است به جای اینکه تبدیل به محصولات لبنی شود و به مصرف مردم برسد، تبدیل به شیر خشک می‌شود و برای مصرف در صنایع غذایی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و هیچ کنترلی بر این قاچاق وجود ندارد. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌های لبنی گفت: صادرات قانونی شیر خشک صنعتی باید مدیریت شود تا سالانه از ۵۰۰۰ تن فراتر نرود. با این حال گمرک آماری از صادرات شیر خشک نمی‌دهد.  

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز